Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Red Bull direct succesvol na upgrade van brandstofleverancier

In de Formule 1 geldt net als in de rest van de sportwereld dat stilstand achteruitgang is. Daarom zijn F1-teams en leveranciers van de teams altijd bezig om ieder detail te verbeteren. Tijdens het Grand Prix-weekend van Azerbeidzjan kwam de brandstofleverancier van Red Bull nog met een upgrade.

Perez win Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan die werd gewonnen door Sergio Perez, liet Christian Horner tegenover onder andere RacingNews365 weten dat men ook volgend jaar zal rijden met de brandstof van Exxonmobile. "We zijn blij met onze partners, die net als wij zelf altijd bezig zijn om zichzelf te verbeteren. Zo ook Exxonmobile, dat dit raceweekend nog met een upgrade kwamen. Ook volgend jaar zullen we weer men hun samenwerken."

De oliemaatschappij is al sinds 2017 verbonden aan Red Bull Racing en blijft dus ook de komende jaren de brandstofleverancier van het team van Max Verstappen. Gedurende het seizoen ontwikkelt men net als de andere brandstofleveranciers meerdere keren per jaar een nieuwe update, een proces dat ongeveer 13 weken in beslag neemt. Dat betekent dat Red Bull Racing ongeveer vier keer per jaar (niet per seizoen) gebruik kan maken van een brandstof upgrade.

Tijdens de race in Baku reden Perez en Verstappen met zo'n upgrade en die leek goed uit te pakken, aangezien Perez zijn eerste overwinning bij het team boekte en Verstappen tot aan zijn onfortuinlijke uitvalbeurt op de eerste plaats reed. Natuurlijk is niet alle eer toe te schrijven aan de brandstofleverancier, maar men speelt wel degelijk een cruciale rol in de ontwikkeling van de Red Bull-bolide gedurende het seizoen.

In de huidige Formule 1 kunnen er namelijk nog maar weinig grote verschillen worden gemaakt gedurende het seizoen, aangezien de ontwikkelingsmogelijkheden op meerdere vlakken aan banden zijn gelegd. Dat zorgt ervoor dat een constructeur op werkelijk ieder detail moet letten om mee te kunnen strijden om de topplaatsen in de koningsklasse van de autosport. Juist daarom is het belangrijk dat een brandstofleverancier meerdere keren per jaar met een upgrade komt, die ervoor kan zorgen dat een team, in dit geval Red Bull Racing, net dat kleine beetje sneller kan gaan om de concurrentie voor te blijven.

Ook op brandstofgebied heeft de FIA echter een flink aantal regels opgesteld waaraan iedere leverancier zich moeten houden in de Formule 1. Na iedere race neemt de federatie dan ook een monster van de brandstof af, om te kijken of de brandstof aan alle regels voldoen. Dat zorgt ervoor dat de brandstof zo dicht mogelijk in de buurt blijft bij de brandstof die ook door ons als 'normale' consumenten bij de pomp kan worden getankt.

Het wordt de brandstofleveranciers door die strikte regels dan ook zeker niet eenvoudig gemaakt om winst te boeken. Toch blijft men altijd hard werken om net dat kleine beetje vooruitgang te vinden. Daarmee levert de brandstofleverancier een kleine bijdrage aan de F1-bolide die gedurende het seizoen zo'n twee seconden sneller wordt.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Sergio Perez

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2021 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"