Red Bull gaat dit seizoen in de Formule 1 nek-aan-nek met Ferrari. De bolides van beide teams kenmerken zich door een goede aerodynamische efficiëntie via de onderzijde van de auto, goed voor 80% van de totale downforce van de bolide. Nu men voor downforce wat minder afhankelijk is van het totale bodywork en de voor- en achtervleugels, grijpt Red Bull de kans aan om wat de downforcelevels van die vleugels te spelen. Zo was het interessant om te zien hoe Red Bull er voor Max Verstappen en Sergio Perez voor koos om voor verschillende afstellingen te rijden. Red Bull koos er sowieso al voor om in vergelijking met de concurrentie om een wat minder downforce-krachtige achtervleugel (zie foto) mee te nemen, die in het geval van Max Verstappen nog wat vlakker werd afgesteld dan in het geval van Perez. De hele aanpak doet denken aan vorig jaar en de jaren daarvoor, toen Red Bull er ook vaak voor koos met minder downforce te rijden om het gebrek aan vermogen van de motor te compenseren.
Red Bull verlegt focus naar ander probleem RB18
Nu Red Bull de problemen met de brandstoftoevoer onder controle lijkt te hebben, oogt de formatie weer als de winnende machine van vorig jaar. Red Bull zal nu volle bak aan de doorontwikkeling van de RB18 gaan trekken, niet enkel door het doorvoeren van aerodynamische aanpassingen, maar zeker ook door het aanpakken van Red Bulls grootste probleem, overgewicht. Onze bronnen geven aan dat er voor de race in Imola een hoop gewichtsbesparende onderdelen aan zitten te komen. Naar verwachting wordt de hele vloer onder handen genomen en dan met name de structuur ervan, om lichter te zijn dan de huidige vloer. Andere onderdelen die op dieet worden gezet zijn naar verluidt de wielophangingen, goed voor een besparing van 3 kilo, wat het totaal aan gewichtsbesparing op 8 kilo moet brengen. Dat laat zich per ronde vertalen naar 0,250 seconde tijdwinst.
Meest gelezen