Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Red Bull-kopstuk reageert op eis Marko voor nieuwe auto Verstappen

Red Bull had in 2024 veel moeite om het maximale uit de auto te halen. Helmut Marko wilde dan ook dat het window van de auto wordt verbreed, maar wat houdt dat in? Technische directeur Pierre Waché reageert en legt uit wat Red Bull wil bereiken.

Verstappen Qatar Quali
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na een dominant 2023 ging het afgelopen jaar een stuk minder voor Red Bull in de Formule 1. Max Verstappen won vier van de eerste vijf races, maar moest verder alle zeilen bijzetten om Lando Norris en McLaren van zich af te houden. De Nederlander raapte uiteindelijk wel de rijderstitel op, terwijl McLaren Red Bull onttroonde in het constructeurskampioenschap. 

Het probleem zat hem vooral in de balans en het kleine window waarin de RB20 werkte. Zodra de setup lichtjes werd aangepast, reageerde de auto volledig anders. Helmut Marko vond dan ook dat Red Bull het window moet verbreden richting 2025. Technisch directeur Pierre Waché sluit zich deels aan bij zijn woorden en legt precies uit wat Red Bull wil bereiken met de nieuwe RB21 van Verstappen en Liam Lawson.

"Als droom wil je dat natuurlijk, maar je weet dat de algehele potentie afneemt als je het window vergroot", stelt Waché tegenover Motorsport.com. "Als je naar de auto’s van andere teams kijkt en hoe die liggen, dan zijn die allemaal waanzinnig stijf. Wat je wil, is de snelste auto produceren, maar het is niet zo dat een auto langzaam is doordat het window waarin die werkt klein is."

Volgens Waché moet de focus ergens anders op liggen. "Wat je wil, is dat je voor ieder circuit in het juiste window zit. Dan kan je daarop anticiperen. Als je dat kunt bereiken, waarom zou je het window dan nog willen vergroten en de algehele potentie van een auto afvlakken? Je wil de snelste auto in vergelijking met de anderen. Ik zal de algehele potentie niet laten afnemen om het operationeel makkelijker te maken. Je kunt de potentie wel verlagen om coureurs te helpen zodat ze de auto kunnen gebruiken, maar niet om engineers te helpen de auto te gebruiken."

Oftewel, het is cruciaal om een balans te vinden tussen potentie en een window. "Het belangrijkste is dat je altijd op zoek bent naar manieren om de auto sneller te maken en er tegelijkertijd voor te zorgen dat coureurs er het maximale uit kunnen halen. In 2023 hebben we bewezen dat onze richting correct was, aangezien we sneller waren dan de anderen. Het afgelopen jaar heeft ons geleerd dat we toen niet correct waren. Het gaat steeds om een evenwicht vinden tussen de balans van een auto en de algehele potentie ervan. Dat vraagstuk moeten we voor aankomend seizoen zien op te lossen."

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
F1-schandalen Liegende Hamilton wordt gediskwalificeerd