Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull-kopstuk verklaart megasuccessen: "Dat is het belangrijkste element"

Ondanks dat Red Bull in Australië Carlos Sainz zag winnen, zal daarmee geen einde komen aan de dominantie van het Oostenrijkse team. Net als vorig jaar zal Max Verstappen gebrand zijn op een overwinning in Japan, waar hij vorig jaar met grote overmacht de race wist te winnen. Tijdens de Grand Prix van Australië spraken we over een van de geheimen achter de successen van Red Bull in de afgelopen jaren.

Verstappen Saudi Win
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In Melbourne arriveert Pierre Wache al vroeg op het circuit op de vrijdagochtend van het Grand Prix-weekend. Net als dat we nergens nog een schijntje van minder honger naar succes zien bij Max Verstappen, zien we dat ook niet terug bij de rest van het personeel van Red Bull Racing. Wache staat op dit moment aangeschreven als een van de belangrijkste pilaren binnen het succesvolle team. Samen met Adrian Newey wordt de Fransman namelijk gezien als de persoon die de grootste rol speelde bij het bouwen van de meest succesvolle F1-bolide aller tijden, de RB19.

Toch wil Wache de complimenten daarvoor niet te veel naar zich toe trekken wanneer RacingNews365 hem uitgebreid en exclusief spreekt op het Albert Park-circuit in Melbourne: "Adrian Newey en ik werken zeer goed met elkaar samen, ook omdat we ons eigenlijk op twee verschillende gebieden richten. Adrian is meer van het aerodynamische gedeelte, terwijl ik juist meer van het mechanische gedeelte van de bolide ben. Wanneer we echter alleen over hem en mij spreken, missen we ontzettend veel mensen die heel belangrijk zijn in dit project. Voordat ik als technisch directeur een beslissing neem, is er al ontzettend veel werk verricht door andere engineers binnen het team en is het aan mij om alleen nog een beslissing te nemen."

"Dat laat zien dat andere mensen onwijs hard werken en dat werk van het team en designers kun je niet terzijde schuiven. In alle eerlijkheid komt het meeste werk dus ook van hen en niet van ons twee", aldus een duidelijke Wache, die ook een verklaring heeft waarom de honger van hem en zijn teamleden nog lang niet gestild is. "Het is niet dat we genieten van winnen, het is dat we het haten om te verliezen. Dat is de mentaliteit die er op dit moment binnen dit team heerst. In de afgelopen jaren zijn er natuurlijk mensen gekomen en gegaan, maar deze mentaliteit is behouden gebleven binnen het team."

Harde mentaliteit

"Dat is het belangrijkste element achter de overwinningen van dit team. Na elke overwinning gaat iedereen telkens toch maar weer in overleg met elkaar over wat we nog moeten verbeteren. Bij een debrief na afloop van een winnende race krijg je het gevoel of dat we verloren hebben", aldus Wache met een grote maar serieuze lach op het gezicht. "Dat is echt de mentaliteit die we de afgelopen jaren binnen dit team hebben ontwikkeld. Het is een harde mentaliteit waar af en toe misschien lastig mee te dealen is, maar dat is wel gewoon zoals we allemaal zijn binnen dit team."

Daarmee bedoelt Wache niet alleen het personeel dat aanwezig is op het circuit, maar ook dat in de fabriek 'achter' blijft. Vanuit de fabriek werkt men namelijk keihard mee gedurende een GP-weekend om de successen op het circuit te kunnen boeken. "Als ik naar het technische team kijk, dan hebben we het over zo'n 300 mensen. Dat zijn allemaal slimme en erg goede mensen. Dus nogmaals terugkomend op die grote groep van mensen, kun je de successen niet slechts toeschrijven aan twee mensen", waarmee de Fransman nogmaals het teamproces binnen Red Bull verduidelijkt.

Verandering vanaf 2018/2019

"Adrian en ik maken beide deel uit van het team en we beschikken dan ook over dezelfde mentaliteit als de rest van het team. Dat is ook nodig, want als je om je heen kijkt binnen het team, zie je dat een collega er net zo hard aan wil trekken als dat je zelf wil doen en dat maakt een sterk team."

Naast het teamwork heeft Red Bull de afgelopen jaren ook hard gewerkt aan het creëren van de ideale omstandigheden op de fabriek. Dat is ook noodzakelijk, aangezien Red Bull vanaf 2026 een volledig onafhankelijk team zal zijn, omdat men ook haar eigen motoren aan het bouwen is. De investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan, vormen dan ook een basis voor de huidige dominantie van Red Bull.

"Je wordt niet zomaar succesvol in de Formule 1, daar gaat veel tijd in zitten. Je moet namelijk de juiste omstandigheden creëren en daar zijn we vanaf 2018/2019 mee aan de slag gegaan. Toen was de bolide namelijk niet zo goed en moesten we aan de bak om te komen tot waar we nu zijn. Dan heb je het ook over de coördinatie waaraan gewerkt moest worden. Juist dat aspect hebben we geprobeerd te optimaliseren. Daardoor is alles nog beter op elkaar afgestemd en kun je steeds verder bouwen."

De succesvolle samenwerkingen tussen de verschillende afdelingen binnen het team zorgen er volgens Wache voor dat de data die men in de fabriek verzamelt voor 99 tot 100 procent overeenkomt met de data die men op het circuit krijgt. Een waanzinnig getal: "Je moet zo efficiënt mogelijk te werk gaan, zeker met de nieuwe regels die de afgelopen jaren voor steeds meer testrestricties hebben gezorgd. Ik zou zelf graag nog testen op het circuit, maar dat is niet mogelijk. Daarom moet je dus verder kijken en proberen vanuit de simulaties een zo goed mogelijk beeld van de realiteit te krijgen", aldus de technisch directeur van Red Bull, die met de bovenstaande getallen ongetwijfeld jaloers zal worden aangekeken door de technisch directeuren van andere F1-teams.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
RB Ontevreden Marko sluit vervanging Ricciardo niet uit: "Complex onderwerp"