Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull krijgt na 'oneerlijke' regelveranderingen steun van woedende teambaas

Bij Red Bull is men niet blij met de plotselinge regelveranderingen omtrent de 'flexibele' achtervleugels, maar bij Alfa Romeo zijn ze er al helemaal klaar mee. Het team moet veel tijd en geld investeren in een nieuwe achtervleugel en teambaas Fred Vasseur is woedend op de FIA.

Daags na het Spaanse Grand Prix-weekend liet de FIA de teams middels een technical directive weten dat de tests voor het controleren van de flexibiliteit van de achtervleugels zouden worden aangescherpt. Dat gebeurde enkele dagen nadat Lewis Hamilton de discussie op gang had gebracht door te wijzen naar de achtervleugel van Red Bull. Het team van Max Verstappen gaf al snel toe dat zij een van de teams waren die haar vleugels moest gaan veranderen vanwege de regelwijzigingen, maar zij zijn zeker niet de enige. Ook Alfa Romeo moet hard aan de slag om voor de beoogde datum: 15 juni, een nieuwe achtervleugel te ontwerpen en ontwikkelen. In gesprek met onder meer RacingNews365 liet teambaas Frederic Vasseur zeer duidelijk zijn onvrede, of eerder woede, merken. "Ik ben niet blij met de manier waarop de regel is veranderd. Om de waarden van de tests voor flexibiliteit te veranderen is totaal niet eerlijk, want het is de taak van de engineers en designers om een onderdeel te ontwikkelen op de grenzen van de regels." Sommige teams, zoals Mercedes, beweren geen hinder te ondervinden van de veranderingen. Nonsens, meent de Fransman. "Als de regulaties gedurende het seizoen worden aangepast, moet je nieuwe onderdelen ontwikkelen. De teams die zeggen dat ze geen effect ondervinden van de veranderingen maken zichzelf belachelijk. Het zal iedereen hinderen", aldus Vasseur. Het gaat Alfa Romeo bovendien tijd en vooral veel geld kosten, tot frustratie van de duidelijk geïrriteerde teambaas. "Het is nogal verrassend, want ze hebben de waardes van de test aangepast, midden in het seizoen. Ze hebben geen nieuwe test geïntroduceerd of de test aangepast. Nee, ze hebben alleen de waardes waar aan voldaan moeten worden verscherpt." "Dat hebben we nog nooit eerder zo gezien", vervolgt hij. "Als je op de limiet zat en dus je werk goed had gedaan, dan moet je een nieuwe vleugel gaan produceren. Wat betreft het besparen van kosten is het echt een enorme klus. We hebben de tijd om het te doen, maar het kost ons een fortuin. Alle teams doen hun best om geld te besparen en dan krijg je dit. Het is een grote grap, een grap."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal