Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull-kritiek op cruciale FIA-regelwijziging uitgelegd

De FIA maakte gedurende de winter bekend dat er strenger wordt toegezien op flexibele vleugels. Op de timing werd echter kritiek geuit, onder andere door Red Bull. Maar waarom?

Verstappen Abu Dhabi Qualifying
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"Het is goed dat ze dit aan gaan kaarten. Er is overduidelijk iets veranderd. De voorvleugel wordt na race negen aangepast. Waarom race negen? Geen idee, maar dat is hoe ze het doen. Wat dit in feite betekent, is dat je problemen van voor race negen en van na race negen hebt waar je mee om moet gaan, en dat gaat de kosten flink opdrijven."

Was getekend: Red Bull-teambaas Christian Horner. De Brit uitte kritiek op de zogenaamde technical directive van de FIA over de voor- en achtervleugel. De mondiale autosportbond maakte in de winter bekend dat er strenger wordt toegezien op flexibele vleugels. In 2024 lagen McLaren en Mercedes immers onder een vergrootglas, omdat de vleugels flink doorbogen op het rechte stuk. Red Bull en Ferrari vroegen zich af of het legaal was, waarna de FIA dus besloot om de statische tests aan te passen. Dat betekende overigens niet dat de vleugels van 2024 illegaal werden verklaard.

De strengere tests voor de achtervleugel gaan in vanaf de Grand Prix van Australië, maar verrassend genoeg volgt de voorvleugel pas veel later, vanaf de Grand Prix van Spanje om precies te zijn. De FIA zorgt er zo voor dat de teams het exemplaar eventueel vroegtijdig kunnen aanpassen, maar stuitte juist op kritiek vanuit Red Bull en andere teams.

En dat heeft weer te maken met financiën, want de teams hebben in de winter al een voorvleugel geproduceerd en moeten die wellicht weer aanpassen in een jaar waarin de budget cap sowieso een cruciale rol vervult. Vanaf 2026 gaan de reglementen immers op de schop, waardoor de teams ook geld in de ontwikkeling van de nieuwe auto moeten steken. En een aanpassing aan de voorvleugel gaat nu eenmaal gepaard met andere wijzigingen, omdat de teams tot in detail een concept uittekenen.

Monaco

Het gevolg? Juist, meer kosten, omdat er nieuwe onderdelen nodig zijn. Natuurlijk zijn de teams ruim van tevoren op de hoogte gesteld, maar het blijft een kleine tegenslag. Red Bull beschikte in 2024 bijvoorbeeld niet over eenzelfde voorvleugel als McLaren, waardoor er ook tijd en geld in onderzoek gaat zitten. Als het team dat geld ook daadwerkelijk heeft besteed, is het mogelijke voordeel van korte duur gebleken.

Ook Ferrari-teambaas Fred Vasseur was niet helemaal overtuigd over de timing. "Ik denk dat het goed is om die helderheid te hebben. Het belangrijkste voor mij is dat ik nu weet dat we bijvoorbeeld iets aan moeten passen aan de voorvleugel vanaf Barcelona. We kunnen het oneens zijn over de timing, want dit is maar één week na Monaco. En voor Monaco moeten we een speciaal pakket voor de voorvleugel meenemen."

Vasseur stipt dus een tweede kritiekpunt aan, want vanuit Monaco reist het circus in één keer door naar Spanje. Dat brengt logistieke uitdagingen met zich mee, omdat er in Monaco met een speciaal pakket wordt geracet door de unieke karakteristieken van het krappe stratencircuit. Twee nieuwe pakketten in twee weekenden, het is ongetwijfeld een hoofdpijndossier, ook omdat Monaco en Spanje onderdeel zijn van een drukke triple header met Imola.

Eerst was de FIA van plan om de nieuwe tests vanaf de Grand Prix op Imola, de eerste race van de triple header, in te laten gaan, totdat ze werden teruggefloten door de teams. De mondiale autosportbond wilde de nieuwe tests ongetwijfeld niet te lang uitstellen met het oog op het kampioenschap en 2026, maar de teams lijken nu ook niet helemaal overtuigd van de timing. Al met al hebben de teams voor de start van het seizoen te maken met een grote uitdaging. Wie er als beste uit komt, gaat binnenkort blijken.

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking FIA deelt statement na boegeroep Verstappen en Horner