Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Helmut Marko

Red Bull op het verkeerde been gezet: "Dat hebben we enorm overschat"

Red Bull kende een lastige vrijdag in Zandvoort, met een achtste en twaalfde plek aan het einde van VT2 voor Max Verstappen en Sergio Perez. Na VT1 was er nog hoop, maar Helmut Marko vertelt hoe ze door de harde banden in de maling waren genomen.

Verstappen Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

Max Verstappen begon de eerste vrije training met een paar prima ronden op de harde banden, waarop hij de snelste van het veld was. Toen gaf zijn versnellingsbak de geest en miste hij het overgrote deel van de eerste oefensessie.

Die enkele ronden op de harde band gaven Helmut Marko en Red Bull hoop, maar tijdens de tweede vrije training bleek dat het team er toch helemaal niet zo goed voorstond.

"We hebben de waarde van de harde banden drastisch overschat", zo vertelt Marko na afloop van de vrijdag aan RacingNews365. "Op die banden voelden we ons goed, terwijl we dachten dat we geen grip zouden hebben op die banden."

Tijdens VT2 werd Red Bull wakker geschud, verklaart de adviseur. "Momenteel hebben we geen goede balans, geen grip en oververhitten de banden veel te snel. Perez had in de eerste training al die problemen, maar we dachten dat het gewoon zijn vrijdagse vorm was. Vaak is die niet heel indrukwekkend."

Verstappen had er echter ook last van, zo bleek toen hij VT2 wel helemaal uit kon rijden. "We waren uitgegaan van de prestaties die we op de harde banden lieten zien, maar die band wordt waarschijnlijk niet eens gebruikt tijdens de race. Daarom reden we daar meteen aan het begin van VT1 op, omdat we er vanaf wilden."

"Op die banden reden we vooraan, dus we dachten dat we ons in een goede positie bevonden", zo verklaart Marko, die benadrukt dat zijn team hard aan de bak zal moeten.

"Het betekent dat we voor zaterdag en zondag weer hard aan de slag moeten om de auto in het venster te krijgen waarin hij optimaal werkt. Momenteel zitten we daar relatief ver vandaan."

Er is hoop

Gevraagd of hij ongerust is, haalt Marko zijn schouders op. Hij denkt dat het wel goed zal komen. Het zal geen dominante zege worden als vijf dagen geleden in Spa, maar er liggen nog genoeg mogelijkheden.

"In de lange run in VT2 ging het niet slecht, want toen hadden we al het een en ander aangepast aan de wagen. De bandenslijtage was echter veel te hoog."

"Toch was GP, de race engineer van Max, positief. Hij zei dat hij de hoofdoorzaken van de problemen dacht te weten."

"Ik ben dus nog niet ongerust", vervolgt de Red Bull-adviseur. "Het is duidelijk dat het hier dichter op elkaar zit dan in Spa het geval was. De bochten zijn hier wat langzamer."

"Toch gaan we minstens voor het podium. Dat zou voor ons genoeg zijn. Zowel Ferrari als Mercedes zou hier kunnen winnen."

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Nederland 2022 RN365 Nieuwsdossier

23 reacties

Viaplay
x
Live Perez behoudt overwinning in Singapore ondanks tijdstraf