Het was groot nieuws in de Formule 1: Renault verdwijnt als motorleverancier. Alpine maakte bekend dat het motorproject voor 2026 wordt stopgezet en dat ze verder gaan als klantenteam. Hoogstwaarschijnlijk volgt er een deal met Mercedes om vanaf het nieuwe tijdperk motoren te leveren. De medewerkers van Renault worden dan ingezet voor andere projecten, zoals het WEC (World Endurance Championship) en de Dakar Rally.
Alpine claimde dat het aantal medewerkers in de fabriek in Viry-Châtillon niet wordt ingeperkt, maar het lijkt erop dat andere teams wel degelijk de jacht hebben geopend op verschillende engineers. Auto, Motor und Sport meldt namelijk dat Red Bull op versterkingen aast voor de motorafdeling. De Oostenrijkse renstal verschijnt in 2026 voor het eerst met een eigen motor aan de start en kan nieuwe kennis goed gebruiken. Om het project te laten slagen, heeft Red Bull dan ook het oog laten vallen op een aantal engineers van Renault.
Wel heeft Red Bull te maken met veel concurrentie, want Ferrari en Audi zouden ook bij Renault-engineers hebben aangeklopt. Audi zit in hetzelfde schuitje als Red Bull en neemt vanaf 2026 voor het eerst als fabrieksteam deel aan de Formule 1, terwijl Ferrari vooral directe concurrenten zou kunnen verzwakken. Naar verluidt hebben tientallen Renault-medewerkers al sollicitatiegesprekken gevoerd bij Ferrari. Mogelijk levert het vertrek van Renault dus een kans op voor Red Bull, Ferrari en Audi. Vooral voor Red Bull kan het een opsteker zijn na de leegloop van de afgelopen tijd, nadat kopstukken als Adrian Newey, Jonathan Wheatley en Will Courtenay recent hun afscheid aankondigden.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!