De coureurs van Mercedes kregen dit jaar tot dusverre in totaal al vier maal een gridstraf vanwege het overschrijden van de toegestane hoeveelheid motoronderdelen. Valtteri Bottas was drie keer de pineut, terwijl Lewis Hamilton een keer een gridstraf kreeg van tien plaatsen. Bij Mercedes wil men er alles aan doen om te voorkomen dat een van haar coureurs de finish niet haalt. Daarom wil men weinig risico nemen met haar motoren. Bottas moest al drie keer naar achteren op de grid vanwege een motorwissel, waardoor hij nu 'als het goed is' genoeg onderdelen in zijn poule heeft om het seizoen mee uit te zingen. Hamilton heeft daarentegen in Turkije een nieuwe verbrandingsmotor gekregen, waar hij in totaal zeven races mee zou moeten doen als hij niet tegen een nieuwe straf aan wil lopen. Er is naar verluidt nog een oud onderdeel dat eventueel gebruikt zou kunnen worden, maar dat onderdeel heeft ook al veel kilometers afgelegd. Gridstraf voor Hamilton Bij Red Bull gaat men er dan ook vanuit dat Hamilton ergens de komende weken wederom tegen een gridstraf aan zal lopen, zo vertelt Helmut Marko in gesprek met La Gazzetta dello Sport : "We blijven er van overtuigd dat Hamilton nog een nieuwe motor in gebruik moet nemenn. We gaan namelijk ook naar races waar het warm is en in het verleden leverde dat een voordeel op voor ons", zo redeneert de Oostenrijker. Max Verstappen en Sergio Perez liepen dit jaar ook al tegen een gridstraf aan vanwege de installatie van een vierde motor. Beide coureurs konden een krachtbron afschrijven na een crash. Bij de Nederlander was dat na zijn klapper in Groot-Brittannië, terwijl zijn teamgenoot na de onhandige actie van Bottas in Hongarije een motor naar de stort kon brengen. Marko verzekert dat het de enige keer is geweest voor zijn coureurs dat ze tegen een gridstraf aan zullen lopen. Tenminste, als er geen gekke dingen gebeuren, benadrukt hij. "Onder normale omstandigheden hoeven we geen nieuwe motor meer in gebruik te nemen bij Max en Checo", aldus de Red Bull-adviseur.
Meest gelezen