Het ene jaar reden de Formule 1-teams massaal hun ophangingen kapot op de zo verfoeide sausage kerbs, het andere jaar kon de wedstrijdleiding het aantal track limits-overtredingen niet meer bijbenen toen alles met een elektronische lus geregistreerd werd. Frustraties, uitslagen die véél te lang onder voorbehoud bleven, het was geen reclame voor de Red Bull Ring.
Voor dit is het circuit naar eigen zeggen met een passende en effectieve oplossing gekomen. Coureurs uit de Formule 1 opperden massaal dat er gewoon grindbakken neergelegd dienden te worden, maar daarbij gaan ze voorbij aan het feit dat het circuit óók veilig moet zijn voor de MotoGP en andere tweewielers. Een compromis moest dus worden gevonden en die ís nu gevonden.
Er wordt voor het Formule 1-weekend in de bochten 9 en 10 een tijdelijke strook grind neergelegd die ook direct weer wordt verwijderd als het circus het circuit weer verlaat: "Iedere coureur die door het grind rijdt of het grind ook maar raakt, is meteen in het nadeel. Dat lost het probleem (van track limits moeten reguleren, red.) meteen op", aldus de CEO van de Red Bull Ring, Ernst Wolf, tegenover Motorsport-Magazin.
Goedkoop is de oplossing niet, dat is althans wat we op kunnen maken uit de worden van Wolf: "Het probleem van de kosten lossen we op. Dat willen we ook, want we willen één van de beste circuits ter wereld blijven."
De Formule 1 strijkt in het weekend van 28 t/m 30 juni neer in Oostenrijk, maar Wolf is vol vertrouwen dat er geen discussies zullen zijn zoals in voorgaande jaren, althans niet waar hij aan deel verwacht te nemen: "Dat valt dan niet meer onder onze verantwoordelijkheid."
Ook interessant:
Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!
Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!