Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull stelt hoge eisen aan potentiële nieuwe F1-partners

Nu Red Bull haar eigen motorproject heeft en de deal met Porsche niet meer doorgaat, zit de Oostenrijkse renstal niet te wachten op nieuwe partnerschappen op het gebied van de motor. Christian Horner wil het echter niet helemaal uitsluiten en stelt er hoge eisen aan.

Vanaf 2026 zal Red Bull Powertrains de motormaker zijn van Red Bull en AlphaTauri. Op papier zijn ze dat nu ook al, maar de motoren worden nog wel door Honda gefabriceerd in Japan. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez is ondertussen druk bezig met het ontwikkelen van een eigen krachtbron. Het eerste prototype is zelfs al gestart. Het was nog even de vraag of Porsche de motorleverancier zou gaan worden van Red Bull, maar na lang overleg ging dit uiteindelijk niet door. Nu de focus volledig op het eigen motorproject ligt, zit het team niet te wachten op een nieuwe partner. Een Audi, bijvoorbeeld, hoeft niet zomaar aan te kloppen bij Red Bull. Ook Honda hoeft niet zomaar terug te keren als motorpartner, zo legt Christian Horner uit. "Daar is men eigenlijk al te laat voor. We hebben onze eigen prototype V6-motor en we hebben de beste engineers in de Formule 1 naar ons toegetrokken", zegt hij in de Beyond the Grid podcast. "We hebben enorm veel geïnvesteerd in faciliteiten, draaibanken en andere materialen. Dat hebben we nu allemaal onder één dak samengebracht. We hebben geen partner meer nodig." Red Bull zit duidelijk niet te wachten op een nieuwe partner, al laat Horner de deur op een kiertje. "Op strategisch niveau kan het op de lange termijn nog een voordeel zijn."

Horner uiterst trots op motorproject

Met het starten van de eerste Red Bull-motor is een historische mijlpaal bereikt. Dietrich Mateschitz, de grote baas van het energiedrankjesmerk, is ongelooflijk blij met het project. Horner vervolgt: "De trots was bij hem te zien toen de eerste Red Bull-motor tot leven werd gewekt. Het was een groot moment voor hem en voor het hele bedrijf." "Tranen vloeiden zelfs, want er was zo ontzettend veel werk in dat historische moment gestopt. Red Bull is geen gewone chassisbouwer meer. Het is nu ook een motorleverancier. We gaan zien wat daar allemaal van gaat komen, ook met betrekking tot de RB17. We produceren ook een motor voor onze circuitauto. Het is ongelooflijk enerverend."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'