Het houdt de gemoederen al een tijdje bezig: kan Red Bull volgend jaar weer zo'n bijzonder dominant seizoen neerzetten? Max Verstappen en Sergio Perez wonnen 21 van de 22 races en beschikten over een vrij dominante auto, waardoor het team uit Milton Keynes al vroeg aan de bolide voor 2024 begon. De huidige was toch goed genoeg en had niet veel updates en ontwikkeling meer nodig.
De concurrentie kijkt er met argusogen naar. Als je zo lang aan een nieuwe bolide hebt gewerkt en je al zo dominant was, dan moet er toch een nieuwe raket uit de fabriek rollen? Red Bull-teambaas Christian Horner vindt die gedachte te kort door de bocht, zo vertelt hij tegenover de media, waaronder RacingNews365.
"Ik denk dat we het eerder hebben gezien met Mercedes in 2020", vertelt Horner. "Misschien herinner je je dat dat hun dominantste jaar was en wij het toch voor elkaar kregen om hen in 2021 te verslaan. Ik denk dat niets en niemand stil staat. We hebben gezien dat de concurrentie dichterbij kwam op verschillende type circuits en concepten komen altijd samen als de reglementen stabiel blijven."
"Singapore was een goede les"
De 50-jarige Brit vestigt zijn hoop op de lessen die Red Bull dit jaar heeft geleerd. "Hopelijk kunnen we de lessen van de RB19 meenemen en toepassen op de nieuwe RB20, zodat we met een auto op de proppen komen die goed genoeg is om de titels te verdedigen. Ik denk echter niet dat het ooit mogelijk wordt om 2023 te evenaren."
Horner loofde Max Verstappen regelmatig, maar staat nu ook stil bij het werk van het overige personeel. "Iedereen heeft zijn steentje bijgedragen aan één van de dominantste, zo niet hét dominantste, seizoen in de Formule 1. Het is bijzonder hoe het team heeft gefunctioneerd op 22 verschillende circuits. Dan heb ik het over betrouwbaarheid, snelheid, de mannen en vrouwen achter de schermen, de mensen in Milton Keynes en het operationele personeel."
Het mislukte Grand Prix-weekend in Singapore was wel een eyeopener, stelt Horner. "Het maakt je nederig dat er nog steeds iets is om naar te streven. En het is een goede les dat dingen snel kunnen veranderen. Singapore stond als weekend op zichzelf en als jullie me van tevoren hadden gevraagd of we 21 van de 22 races konden winnen, had ik je voor gek verklaard. De percentages die Max en deze auto dit seizoen hebben gehaald, gaan de geschiedenisboeken in."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
DeBeer
Je hoort nooit meer iemand over Honda terwijl zij een fantastische motor hebben gebouwd. Met trappers had RB het niet gered.
Wilard
Precies, als je Mercedes of Ferrari noemt dan heb je ook de motorleverancier direct. Zo hoor je ook nooit dat o.a. de motor van Mercedes ook 'successen' brengt bij McLaren en Aston Martin. Honda heeft een puik stukje werk neergezet met hun 'GP2 engine' .....
Hennie-1965
@DeBeer : Dat Honda weinig of helemaal niet genoemd word heeft een simpele reden, Honda heeft zelf een stap terug gezet en levert enkel de motor die als ik me niet vergis al een jaar de sticker van Red Bull Powertrains erop heeft staan. Bij de officiële benaming van het team staat er ook : Red Bull Racing - RBPT . Zo heb ik het in elk geval al meerdere keren gezien.
Edwin_B.
Het team heet momenteel Oracle Red Bull Racing en heeft op de motorkap een sticker met daarop Honda.
JustBeSilent
Nou dat doet hij en deed hij wel hoor. Net als de quote in het artikel “maar staat nu ook stil bij het werk van het overige personeel”. Ook dat doet hij al vanaf het begin van het seizoen. Het maakt even niet uit of je fan bent of niet in deze, eerlijke verslaggeving daar gaat het om. Stemming makerij. Als je de ‘live’ verslaggevingen ziet in plaats van leest dan krijg je een heel ander beeld, zo ook met de zogenaamde haat en ketterij die er zou bestaan tussen teambazen en rijders. Het zijn geen vrienden misschien maar de geschreven artikelen doen geloven dat er oorlog is
Karrenmaar
Ben ik de enige die altijd direct naar de quotes doorscrollt en die eeuwig herkauwende eerste twee á drie alinea's overslaat? :-)
Martin Mortel
nee doe ik ook 😉
Cormo33
De concurrentie moet niet alleen de Red Bull inhalen maar ook nog eens Max. Dat zie ik niet gebeuren.
rogiogie
Eens. PER in de RB19 bijhalen na een belabberde start van MEC was HAM al bijna gelukt. Ga er maar van uit dat PER zijn P2 kan vergeten volgend jaar als hij minder dan consistent presteert. Dan zullen een NOR, HAM en wellicht een FER coureur felle strijd leveren voor die P2. Als ze MAX bijhalen dan heeft RBR wat laten liggen in de ontwikkeling van de RB20 😉
Tee de Haan
Wat Horner hier wel vergeet is dat de stappen die er van 2020 naar 2021 waren niet zozeer betrekking hadden op een chasis ontwikkelen , maar het meer te maken had met het finetunen van de torretjes van Honda om er nog net wat meer paardjes er uit te trekken met een goede betrouwbaarheid, terwijl Merc al op de top van hun motor zat dus niet verder KON daarmee. En wat hij ook voor het gemak vergeet is dat er toen nog geen budgetcap was en er "gewoon" even drie andere autos konden worden gebouwd om te kijken welk concept het beste werkte. Nu met de budgetcap is dit veel moeilijker, nu zal een team niet zo snel meer 5 vleugels maken om zomaar te gaan testen of het mischien iets oplever. Het is nu voor een vooroplopend team relatief makkelijker om voor te blijven ondanks de korting op windtunneltijd ed. Maar stel je ligt dit jaar een seconde voor MOET de concurent verbeteren en kan zich eigenlijk geen foute update veroorloven, terwijl een leidend team dit wel een keer kan hebben (natuurlijk niet te vaak). Daarnaast denk ik dat je als leidend team ook een constantere auto hebt die ook minder schade zal rijden aangezien de rijders een stabielere auto hebben waar ze ook aan gewend raken terwijl het inhalende team elke week een update er opschroeft zodat je rijeigenschappen ook iedere keer weer veranderen. Die bonnetjes van de schades gaan ook weer ten koste van je ontwikkeling van je autoontwerp.
Racing_Rik
Zo had ik het nog niet gezien. Maar interessante gedachte.
cleanprof2
Wat ook vergeten wordt in de strijd tussen Mercedes en RedBull is dat Mercedes met een oneerlijk voordeel qua motor begon, en men het eigenlijk wel goed vond bij Mercedes. Ja er werd ontwikkeld maar alle randzaken werden verwaarloost. Redbull had een coureur die zich vastbeet in zijn stuur en hielp om de auto te ontwikkelen om races te kunnen winnen. Ondanks de mindere auto vocht Max voor het hoogst haalbare. Nu het andersom is zie je dat Mercedes ineens pitstops gaat oefenen, dat Lewis voor het eerst eind 2021 simulator werk ging doen, maar ook dat nu het tegenzit Lewis de handdoek in de ring gooit, waar Max doorging met vechten. Zelfs nu geeft Lewis keer op keer aan dat het ook volgend jaar niet gaat lukken. Wonder boven wonder neemt George Russell diezelfde mentaliteit ook al over en is hij niet meer de coureur die hij bij Williams nog was. Persoonlijk denk ik dat dat de grootste winst van RedBull en Max is t.o.v. de concurrentie en zeker t.o.v. Mercedes. Waar Helmut Marco soms verguisd wordt om zijn harde aanpak van coureurs, vind ik Toto een *****. Sorry Lewis dat je in deze auto moest rijden. Hij verdient potjandorie meer dan 50 miljoen, instappen en trappen met dat hok, laat maar zien wat je waard bent. Die mentaliteit mis ik bij Mercedes.
Dit bericht is aangepast door de redactie.