Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-topontwerper Newey ontkent cruciale rol in succes Verstappen: "Is gewoon toeval"

In de periode dat hij kortstondig afwezig was leek Red Bull het aanzienlijk lastiger te hebben, maar sinds zijn terugkeer enkele weken geleden zit het team weer in de lift. Kan het succes worden toegeschreven aan de terugkeer van Adrian Newey? De Brit denkt zelf van niet. Tegelijkertijd geniet hij er van dat 'zijn' RB16B een competitieve motor achterin heeft liggen.

Adrian Newey ontwikkelde door de jaren heen enkele prachtbolides die enorm succesvol waren. In de jaren 90 deed hij dat voor Williams en McLaren, alvorens hij de overstap maakte naar Red Bull. Vier jaar op rij, van 2010 tot en met 2013, waren de door hem ontworpen bolides succesvol, maar toen het hybride tijdperk van start ging bleven grote successen uit. Weliswaar won Red Bull de afgelopen zeven jaar met enige regelmaat een race, tot aan dit seizoen deed de Oostenrijkse renstal nooit serieus mee voor de titel. Topontwerper Newey zegt in de F1 Nation Podcast te genieten van de strijd, maar zijn hart gaat er wel hard van kloppen. "Ik denk dat ik er meer van geniet als het voorbij is", lacht hij. "Het is stressvol, maar het is mooi om weer in een positie te zijn waarin we een dreiging vormen." Dat komt mede door Honda, dat Red Bull eindelijk een competitieve motor heeft gegeven. "We hebben geen enorm dominante auto, maar sinds 2014 zijn er jaren geweest dat we een heel erg competitief chassis hadden zonder een competitieve motor achterin. Dit jaar hebben we dat wel met Honda. Zij doen het geweldig en kwamen precies op tijd. Het is namelijk een beetje deprimerend als je een goede auto hebt, maar toch geen dreiging kan vormen."

Banden cruciaal in titelstrijd Red Bull

Momenteel heeft Red Bull de smaak in ieder geval goed te pakken, maar de ontwerpgoeroe weet dat de strijd nog niet gelopen is. "Het zijn een paar goede races geweest, maar we hebben nog een lange weg te gaan. We weten hoe snel het kan omslaan, maar afgelopen zondag was een mooie dag. De bandenslijtage was in Mexico beter dan die van Mercedes", oordeelt Newey. Het rubber gaf in Mexico de doorslag, denkt hij. Maar of dat in de toekomst weer zo zal zijn, weet hij niet. "We presteerden ondermaats in de kwalificatie en Max deed het heel goed bij de start. De bandenslijtage gaf ons vervolgens het voordeel. Het is zo lastig om te voorspellen, deze banden. Wanneer ben je beter of wanneer ben je slechter in vergelijking met Mercedes? Deze zondag ging het goed, maar de banden zijn nog steeds een lastig verhaal. Ik denk niemand ze volledig begrijpt."

Newey oorzaak van goede vorm Red Bull?

Wat opvalt, is dat Red Bull de afgelopen weken goed presteert. Toevalligerwijs keerde Newey na een afwezigheid van twee maanden ook net weer terug. Is hij de heilige graal die Verstappen en zijn team kampioen maakt? Hij denkt van niet. Toeval, dat is het volgens de bescheiden Brit. "Dat is heel lief, maar ik denk dat het toeval is. Ik geniet ervan om weer terug te zijn. Ik heb het gemist. Hopelijk breng ik wat mee, maar het is een geweldig team en ik probeer de kleine gaatjes te vullen die ik zie. Er zijn zoveel kleine dingen. De beslissingen over de set-up, de banden. We hadden in Mexico ook weer wat drama met de achtervleugel. Racewagens zijn niet 100% betrouwbaar en ze blijven maar dingen 'op je afsturen'", aldus Newey.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi