Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull verandert aanpak om zo nieuwe problemen te voorkomen

In aanloop naar de Grand Prix van Hongarije waren Red Bull en haar coureurs zoekende. Er klopt iets niet aan de balans van de auto, maar Marko meent dat het probleem gevonden is en nieuwe problemen in de toekomst snel de kiem ik kunnen worden gesmoord.

Beide Red Bull-coureurs spraken na de trainingen op de vrijdag van de Grand Prix van Hongarije over een RB16 die totaal niet in balans was. In de hoop het het euvel te vinden werkte Red Bull de hele nacht door aan de bolides van Max Verstappen en Alexander Albon, maar tevergeefs. Op zaterdag was het tijdens de kwalificatie wederom een pot nat. Dat de race op de Hungaroring een stuk beter verliep was niet genoeg om het team weer tevreden te stellen en de zoektocht naar een oplossing werd meteen geopend. Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko is het probleem inmiddels gevonden. Dat probleem zit 'm in de aerodynamica van de Red Bull RB16, die zich erg onwennig en veranderlijk blijkt te gedragen in de bochten. Het is de reden voor de meerdere spins die we Verstappen en in mindere mate teamgenoot Albon dit kalenderjaar hebben zien maken. "Na ons onderzoek kunnen we inderdaad met zekerheid zeggen dat het probleem ligt bij de aerodynamica van onze bolide", zo erkent Marko in gesprek met Auto Motor und Sport . "De luchtstroom wordt ergens onderbroken. Dat komt onder andere door onderdelen die buigen, maar er zijn meerdere oorzaken die daar voor zorgen. Bijvoorbeeld onze gekopieerde Mercedes-neus, die we niet goed hebben gekopieerd." Ook Adrian Newey, de ontwerper van de RB16 weet naar verluidt waar het probleem zit. "Red Bull weet welke onderdelen werken en welke niet", bevestigt Marko. "Vanuit deze basis blijven we door ontwikkelen. De fouten proberen we zo snel mogelijk te corrigeren." Om de problemen te bevestigen en om nieuwe problemen te voorkomen gaat Red Bull vanaf heden dan ook niet hele upgradepakketten in een keer op de auto zetten, zo vertelt de Oostenrijker. "We gaan upgrades niet meer meteen in hun geheel op de RB16 installeren, maar een voor een. Daardoor kunnen we meteen zien of er misschien ergens fouten zijn gemaakt." Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'