Red Bull hoopte de afgelopen jaren iedere keer direct aan de start van het seizoen Mercedes te kunnen uitdagen. Maar sinds 2014 lukte dat niet meer. Dit seizoen is echter alles anders. Max Verstappen pakte overtuigend poleposition in Bahrein en ook in de race was de Red Bull sneller. Helmut Marko legt uit wat het team gedaan heeft voor de goede start. "We zagen dat we zwak waren. We hadden een opdracht: het eerste punt was om klaar te zijn in de eerste minuut van de eerste vrije training en naar buiten te rijden met een competitieve auto", zegt hij in gesprek met Motorsport Magazin . "Daar zijn wij in geslaagd." "We wisten waar het in het verleden aan schortte", vervolgt hij. "We wisten sinds Oostenrijk dat we een onrustige auto hadden. Maar ik ga niet in detail vertellen wat we hebben gedaan (om dat op te lossen, red.)." Het team heeft zichzelf de tijd gegeven om die problemen op te lossen: het ontwikkelde de 2020-auto het hele jaar door. "Dat is altijd onze filosofie geweest en met slechts kleine veranderingen (aan het reglement, red.) was het nog logischer vanuit ons perspectief." Veel van het huidige succes heeft Red Bull volgens Marko te danken aan Honda. "De nieuwe Honda-motor is niet alleen beter geworden op het gebied van pk's en rijgedrag. We hebben absoluut de smalste achterkant - dit alles is mogelijk door de Honda-motor." Marko denkt niet dat Red Bull in Bahrein op snelheid is verslagen. In de kwalificatie was Verstappen veel sneller dan de Mercedessen. Toch had Marko niet verwacht zoveel sneller te zijn. "De vier tienden verrasten ons, we dachten dat we twee tienden sneller zouden zijn." Goed nieuws voor Red Bull en Verstappen-fans, Marko heeft een groot vertrouwen in de auto en denkt niet dat de RB16B zwakke punten kent. Hij wijst naar Bahrein "Ons concept zou nog sneller moeten zijn in snelle bochten. En die snelle bochten heb je hier niet."
Meest gelezen