Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull verwacht over rechte stukken te vliegen met Verstappens nieuwe RB18

Red Bull-technicus Pierre Wache legt uit dat de RB18 en de andere Formule 1-bolides van komend seizoen sneller zullen zijn op het lange rechte stuk. Dit is het gevolg van een nieuwe, efficiënte vorm van downforce.

De RB18 van Red Bull is de tweede Formule 1-bolide die is onthuld aan het grote publiek. Komend seizoen zien we een nieuwe generatie auto's op de grid, welke naar verluidt in het begin langzamer zullen zijn dan de bolides van de voorgaande jaren. Toch gaat Pierre Wache, technisch directeur van Red Bull, er vanuit dat de auto's sneller zijn op het rechte stuk. "Ze willen duidelijk de downforce genereren vanaf de grond. Voorheen was het vooral door de voorvleugel, achtervleugel en het bodywork", aldus de Fransman. "Het zal invloed hebben op hoe de auto aanvoelt tijdens het rijden, de mechanische grip en de drag van de auto. Deze manier van downforce genereren is erg efficiënt en deze auto's zullen veel sneller zijn zijn op de rechte stukken door deze vorm van downforce."

Waarom worden de F1-bolides sneller op de lange rechte stukken?

Het klinkt onlogisch dat een versimpelde bolide die sneller gaat op de rechte stukken. Zoals Wache al aangaf, komt het door de manier waarop de downforce met de nieuwe bolides wordt gegenereerd. De bolides van komend F1-seizoen rijden met minder vleugel, omdat er meer downforce vanaf de onderkant van de bolide komt door het zogeheten ground effect . Door het grondeffect wordt er downforce gegenereerd zonder gebruik te maken van de voor- en achtervleugel. De vleugels verdwijnen natuurlijk niet, maar zullen een minder grote rol spelen bij het creëren van neerwaartse druk. Hierdoor ontstaat er minder drag/luchtweerstand, waardoor de auto op hogere snelheden kan rijden dan met vleugels die de bolide als het ware 'tegenhouden' op de rechte stukken. Dit is ook wat Wache bedoelt met een efficiëntere vorm van downforce genereren. Als je rijdt met meer vleugel, heb je in de bochten meer grip maar lever je veel snelheid in op het rechte stuk. Door het grondeffect heb je wel de benodigde downforce in de bochten, maar minder weerstand op de rechte stukken.

Viaplay
x
Oud-teambaas Steiner: "50/50 kans dat deze coureur nieuwe Verstappen wordt"