Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull-waarschuwing afgegeven door F1-kopstuk: "Er komt nog heel wat aan"

Red Bull baarde begin dit jaar opzien door een radicaal concept te presenteren. Volgens Pat Symonds, de Chief Technical Officer van de Formule 1, zit er echter nog meer in de tank.

Verstappen Pole Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Tijdens de presentaties van de gloednieuwe Formule 1-bolides werd er met verbazing naar Red Bull gekeken. Het team uit Milton Keynes domineerde de sport in 2023, maar besloot toch het concept van de auto op de schop te gooien. Max Verstappen won met de hagelnieuwe RB20 de Grand Prix van Bahrein en Saoedi-Arabië, maar viel in Australië uit met een remprobleem.

Toch is de nieuwe Red Bull doorgaans wel supersnel, iets waar het team voorafgaand aan het seizoen nog zeer voorzichtig over was. Red Bull gaf namelijk aan dat het binnen de ground effect-reglementen niet zo makkelijk is om veel extra snelheid te vinden. Pat Symonds, de Chief Technical Officer van de Formule 1, was medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de huidige reglementen. Het technische kopstuk had wel verwacht dat er in het derde jaar nog veel revoluties zichtbaar zouden zijn.

"Ja, dat denk ik wel", vertelt Symonds in de Beyond the Grid-podcast. "Het is een interessant vraagstuk. Misschien kan je je herinneren dat we tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2020 de nieuwe auto lieten zien. Uiteraard wilden we de reglementen in 2021 introduceren, maar de coronapandemie zorgde voor vertraging. In de VS lieten we foto's van verschillende interpretaties zien. Veel mensen zeiden namelijk dat er geen ruimte voor ontwikkeling was, omdat wij vrij bindend zouden zijn in de regelgeving. Ik wist dat dat niet het geval was, dus daarom hebben we dat gedaan."

Meer in de tank

Symonds zag zijn gedachte werkelijkheid worden in 2022, toen de reglementen daadwerkelijk werden ingevoerd en teams met verschillende concepten op het circuit verschenen. "Ik was blij toen we de auto's in 2022 voor het eerst zagen. Er waren veel verschillende oplossingen bedacht. Alleen is er uiteindelijk maar één oplossing. Gelukkig bereiken we dat punt nooit. We evolueren er naartoe en we zien die evolutie nu ook op bepaalde gebieden."

De Brit verwijst naar de sidepods. "De downwash sidepods zijn een manier geworden om zaken op te lossen. Als je naar de Red Bull van dit jaar kijkt, met de interessante inlaten van de sidepods en inlaten boven de headrest, dan moet ik toegeven dat ik niet had verwacht dat het die kant op zou gaan. Maar ik ben erg blij dat er nog steeds veranderingen worden doorgevoerd en ik weet van Adrian Newey dat het nog niet voorbij is. Er komt nog heel wat aan."

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Video Droomoverstap Hulkenberg zet F1-coureursmarkt op scherp