Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Reden voor verrassende Red Bull-wijziging onthuld

Er schuilt een logische redenering achter de beslissing van Red Bull om het RB19-concept radicaal aan te passen.

Max Verstappen Saudi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Never change a winning team. Dat was in ieder geval niet wat ze bij Red Bull Racing dachten afgelopen winter toen de RB20 in ontwikkeling was. De RB19 was snel, betrouwbaar en dominant, maar alsnog besloot het team uit Milton Keynes het concept van de RB19 aan de kant te schuiven voor de nieuwe RB20.

Dit resulteerde in verbetering van de luchtstromen, door middel van verticale luchtinlaten, die we eerder (zonder succes) in actie hebben gezien op de W13 en later ook de W14 van Mercedes.

Terwijl de andere negen teams hard aan het werk waren om de dominante RB19 zo goed mogelijk 'na te bootsen', kwam Adrian Newey met een vernieuwd concept voor de RB20. Een actie die goed uitpakte, want na de eerste twee races van het huidige 2024-seizoen staat de RB20 bovenaan de tijdenlijsten.

'Oké, kunnen we er anders naar kijken?'

De hoofdengineer van Red Bull, Paul Monaghan, legt uit waarom het team voor deze verrassende wijziging heeft gekozen. Door de auto aanzienlijk te wijzigen, dreigt de ontwikkeling van de Red Bull-bolide niet meer stil te vallen. Het vorige concept zat tegen het plafond aan, maar door de auto op enkele vlakken om te gooien, ontstaat weer meer ruimte voor doorontwikkeling. Ruimte die er inderdaad nog meer dan genoeg is. De RB20 zal dus alleen maar verdere stappen gaan zetten.

"Als we grotere veranderingen aan de auto doorvoeren, zorgt dat voor meer mogelijkheden voor ons. Dat is grotendeels de reden waarom we besloten om grotere wijzigingen door te voeren." Dit was volgens Monaghan het moment daarvoor, want in 2025 moet de focus al snel verlegd worden naar de auto van 2026, zo licht hij toe aan de media, inclusief RacingNews365, doelend op de nieuwe F1-reglementen die per 2026 van kracht zullen worden.

Daarom werd gekozen om meer risico te nemen bij het ontwerp van de 2024-bolide. Al snel zullen er knopen worden doorgehakt voor het ontwikkelingsplan op weg naar 2025. Zijn er dan weer zulke wijzigingen nodig net als afgelopen winter? "Al in een vroeg stadium van het aerodynamische onderzoek zullen we het merken als we tegen de limiet aanzitten. Op dat moment moet je kunnen zeggen: 'Oké, kunnen we er anders naar kijken en wat moeten we veranderen?' Moeten we voor volgend jaar weer iets veranderen waardoor er performance vrijkomt die we dit jaar niet kunnen ontgrendelen? Dat zul je nu ongeveer gaan ontdekken. Het is alleen de vraag of een grotere verandering voor volgend jaar realistisch en financieel haalbaar is. En of we de middelen hebben om dat te doen. Daar komen we dan achter."

Uit vroege analyses blijkt in ieder geval dat er voldoende ruimte is om de huidige RB20 na de grote wijzigingen afgelopen winter nóg beter te maken, vertelt Monaghan. "Op dit moment kunnen we vergelijkbare winsten vinden als vorig jaar. Ik vermoed dat tegen het einde van het jaar wel wat minder zal worden, maar we hebben een aantal briljante creatievelingen. Als zij die performance weten te vinden, dan passen we het toe. Zo simpel is het."

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Senna De dood die volgens Ecclestone het einde van de F1 zou betekenen