Als je een bepaald racenummer van een F1-coureur zegt, dan moet je al snel denken aan die rijder denken. Max Verstappen reed bijvoorbeeld jarenlang met #33, maar sinds dat hij de wereldkampioen is, kiest hij telkens voor nummer 1. Lewis Hamilton rijdt al een hele tijd met #44 en Lando Norris is te herkennen aan zijn McLaren met nummer 4 erop.
Jarenlang zagen we ook de #5 en #7 op de grid staan. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel reed namelijk rond met nummer vijf, terwijl Kimi Raikkonen met racenummer zeven racete. Sinds het pensioen van de beide heren in de F1 zijn de twee nummers weer vergeven. Het is namelijk zo dat de nummers twee jaar na het vertrek vrijkomen. Vettel ging aan het einde van 2022 met pensioen, terwijl Raikkonen het jaar daarvoor zijn meer dan twee decennia durende carrière beëindigde.
Maar verschillende rookies hebben er nu dus voor gekozen om die nummers voor 2025 te gebruiken. Gabriel Bortoleto, de F2-kampioen van dit jaar en volgend seizoen debuterend bij Stake F1, zal met #5 gaan racen. Alpine-coureur Jack Doohan zal met nummer zeven gaan rijden. De Australiër had nummer 12 willen kiezen, maar dat was al opgeëist door mede-rookie Andrea Kimi Antonelli. De Italiaan koos het nummer vanwege de banden met zijn held Ayrton Senna.
De laatste echte rookie, Oliver Bearman, racet met zijn Haas met racenummer 87, het hoogste getal op de grid van volgend seizoen. De rijderssituatie bij Red Bull voor volgend jaar is nog niet bekend, waardoor het ook niet duidelijk is met welk nummer een mogelijk andere rookie, Isack Hadjar, wellicht gaat rijden.
Ook interessant:
De laatste Grand Prix van het jaar zit erop en er gebeurde genoeg in Abu Dhabi! Max Verstappen ruziede erop los met George Russell, maar kwam er in de race niet aan te pas, terwijl het groot feest was bij McLaren. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk blikken uitgebreid terug op de race in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!