Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
George Russell

Russell bestempelt diskwalificatie opmerkelijk genoeg als beste F1-race van het jaar

Het had zijn tweede overwinning van het jaar moeten worden, maar ondanks dat hij als eerste over de finish kwam in Spa-Francorchamps, werd George Russell niet de winnaar. Een diskwalificatie zorgde voor een anticlimax voor de Mercedes-coureur, maar hij bestempelt die race wel als zijn beste van het jaar.

XPB 1299245 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

George Russell schreef in 2024 twee GP's op zijn naam. De Mercedes-rijder werd de winnaar van de GP van Las Vegas (waar Max Verstappen wereldkampioen werd) en de GP van Oostenrijk (een zege die hij in de schoot geworpen kreeg na de clash tussen Verstappen en Lando Norris). Het hadden echter drie zeges kunnen zijn voor Russell. In Spa-Francorchamps reed hij vanaf P6 op de grid naar de eerste plek, om op die positie ook over de finish te komen. 

De Brit werd ook gehuldigd op het podium, maar enkele uren na de ceremonie werd hij alsnog gediskwalificeerd, omdat zijn auto na controle van de FIA te licht werd bevonden. Hierdoor werd Russell uit de uitslag geschrapt en kreeg teamgenoot Lewis Hamilton de zege op een presenteerblaadje aangereikt. Terugkijkend op het 2024-seizoen vindt Russell dat die race in België toch zijn beste van het jaar was, beter dan zijn dominante overwinning in Las Vegas.

Dit mede omdat hij er in België in slaagde om de jagende Hamilton van zich af te houden. "Spa was zonder twijfel de beste rit. In Las Vegas waren die eerste twaalf ronden waarschijnlijk de beste twaalf ronden die ik ooit in een F1-race heb gereden, maar vanaf dat moment was het eigenlijk gewoon een kwestie van de auto thuisbrengen en de banden niet te laten slijten", vertelt Russell in gesprek met Autosport.

"Maar in België was het een echt gevecht. De strategie was een gokje", doelt Russell op het feit dat hij tijdens de race wisselde naar een eenstopper en daarmee de leiding overnam van zijn teamgenoot. "Ik wist dat ik geen enkele fout mocht maken, vooral niet in die laatste twee, drie ronden."

"Lewis zat in de DRS, ik moest de eerste bocht goed nemen, omdat het zo'n lange aanloop was naar bocht 5. Ik wist dat ik niet te behoudend mocht zijn, omdat hij op verse banden reed en er gewoon voorbij kon komen. Ik mocht mijn banden niet blokkeren en een foutje maken, omdat hij er dan voorbij zou komen. Ik wist gewoon precies hoe hard ik kon pushen. Dat was een rit waar ik voor altijd trots op zal zijn."

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking F1-fotograaf Peter van Egmond overleden