George Russell, één van de veelbelovende talenten voor de toekomst, maakte dit seizoen de overstap van Williams naar Mercedes en rijdt de sterren van de hemel in de W13-bolide. De Brit werd in 2018 gekroond tot kampioen in de Formule 2, waarna hij het jaar erna de stap maakte naar de Formule 1 bij het team van Williams. Lando Norris, die in datzelfde jaar ook in de hoofdklasse van de autosport ging rijden en goed bevriend is met Russell, liet eerder weten dat Russell wat serieuzer was geworden sinds hij bij de Duitse renstal is gaan rijden . In de tijd dat Russell voor Williams reed was men genoodzaakt het team te verkopen door financiële problemen. Bij Mercedes ondertussen verliep alles juist heel goed. "Toto staat al zo lang aan het roer. De cultuur zit daar een soort van ingebakken. Het is een goed geoliede machine die altijd op alle cilinders werkt", vertelt Russell in de Beyond the Grid podcast. "Hier zijn 2000 mensen die alles geven om twee snelle auto's te creëren. Hun prioriteit is racen en ze willen gewoon winnen, dat is heel speciaal."
"Het was een levensles"
Russell vertelt dat hij veel geleerd heeft van zijn overstap van Williams naar Mercedes. In zijn tijd bij Williams had het team grote problemen, zowel op het circuit als financieel gezien. "Die overstap leerde me een soort levensles dat alles relatief is. In Hongarije scoorde ik mijn beste resultaat voor Williams en ik barste in tranen uit vanwege alles wat we hadden meegemaakt." In het weekend dat Russell Lewis Hamilton verving omdat de wereldkampioen corona had, kwalificeerde de jonge Brit zich als tweede en was hij 'teleurgesteld'. "Omdat ik wist dat poleposition mogelijk was. Het heeft me geleerd dat alles relatief is en het niet uitmaakt op welke positie je finisht, je moet gewoon maximaal zien te scoren binnen de mogelijkheden."
De minder leuke kant
Russell ziet in zijn werkzaamheden bij Mercedes één grote verandering in vergelijking met Williams. "Ik moet zeggen dat het bij Mercedes harder werken is, vooral voor wat betreft marketingwerkzaamheden. Wat betreft de voorbereidingen voor een raceweekend is er geen verandering, omdat ik bij Williams alles gaf en dit bij Mercedes ook doe." "Maar Mercedes is wereldwijd een mega groot merk met tientallen top sponsoren die de reden zijn dat we kunnen racen. Zonder die sponsoren kunnen we geen auto creëren zoals die nu is. En daarin is het natuurlijk geven en nemen. Om het in perspectief te plaatsen, ik heb meer marketingevents en activiteiten gedaan in mijn eerst maand bij Mercedes dan dat ik in drie jaar bij Williams heb gedaan."
Meest gelezen