George Russell zat zelf aan de ontvangende kant van een tijdstraf toen hij in de sprintkwalificatie van de Grand Prix van Groot-Brittannië met een klein tikje Carlos Sainz van de baan af hielp. Dat hij die straf kreeg voor een touche in nota bene de eerste ronde, verbaasde de Brit. "Ik vond het een zware straf. Het was zo'n typisch eerste ronde-incident", zo wordt Russell geciteerd door RaceFans . "Er gebeurde veel en ik blokkeerde mijn wielen een beetje. Er was geen sprake van kwade opzet ofzo, het was niet mijn bedoeling hem af te knijpen bijvoorbeeld. In elke andere bocht had hij gewoon zijn weg kunnen vervolgen, waarschijnlijk zelfs nog vóór mij." "Er was ons verteld dat een straf nooit wordt uitgedeeld op basis van het gevolg van het incident, maar louter op basis van de gemaakte fout, maar in dit geval leek het daar wel degelijk op." In de (hoofd)race werden nog meer straffen uitgedeeld, onder andere na de touche tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen en eerder op de Red Bull Ring had de wedstrijdleiding het ook al vrij druk. In de ogen van Russell maakt het dat de coureurs minder snel geneigd zijn om het gevecht aan te gaan. "Het is mooi voor de fans, maar ook voor ons als coureurs zelf als er close en hard geracet wordt. Maar als er zoveel penalty's uitgedeeld worden, verandert dat de manier waarop coureurs het gevecht aan zullen gaan. Niemand wil echter dat het zo ver komt dat iedereen voorzichtig in de rondte gaat, dat is voor niemand leuk." "Niemand van ons zit week in week out op straffen te wachten. We moeten dus goed begrijpen hoe de F1 hier naar kijkt. De lijn tussen wel of geen straf is natuurlijk altijd dun, dus misschien was het gewoon toeval dat we de afgelopen races meer straffen hebben gezien dan normaal."
Meest gelezen