Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
George Russell

Russell luidt noodklok na incident in Australië: "Staan levens op het spel"


George Russell was niet te spreken over de handelingen van de wedstrijdleiding na zijn harde crash in Australië. In de slotfase kwam de Mercedes-coureur in de problemen, waardoor zijn bolide half ondersteboven én midden op de baan tot stilstand kwam. Volgens de Brit kan hij echter van geluk spreken dat hij een ruime voorsprong had, want de raceleiding zou volgens hem te langzaam gehandeld hebben.

Russell Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het gaat bij Mercedes nog niet van een leien dakje dit seizoen, al was het incident van George Russell in Australië vooral een gevolg van grote pech. De Brit zat Fernando Alonso op de hielen tijdens de slotfase van de race, maar zijn poging tot een inhaalactie mocht uiteindelijk niet baten. Russell naderde zijn Spaanse concullega in de slotfase, maar schrok van Alonso, die op den duur twee keer op zijn rem ging staan. Een crash was het gevolg.

Toch ontstond de echte paniek pas toen de bolide van Russell weer op de baan terecht kwam. De coureurs achter hem reden namelijk nog op vol tempo door en volgens de Brit kwam dat vooral door de veel te late beslissing van de wedstrijdleiding. Hij klonk dan ook niet tevreden tegenover onder meer RacingNews365. "Het was een ontzettend oncomfortabele positie om in te zitten. Je weet gewoon dat het een blinde bocht is waar toch wel 250 kilometer per uur gereden wordt, en dan lig ik daar half ondersteboven midden op de racelijn stil. Het was gewoon afwachten tot het fout zou gaan."

De Mercedes-coureur werd zelf niet onder druk gezet. Dat was een zegen, vind hij zelf. "Ik had het geluk dat ik tien seconden voorsprong had op degene achter me, maar uiteindelijk duurde het nog tien of twaalf seconden tot de wedstrijdleiding de Safety Car de baan op stuurde. Maar als dit tijdens de eerste ronde al zou gebeuren heb je in die tien seconden misschien wel vijf, zes of zelfs zeven auto's die je allemaal zouden kunnen raken, zelfs onder een gele vlag."

Russell roept op tot veranderingen

De Mercedes-coureur herinnert zich dat dit niet het eerste voorval was waarbij een gecrashte auto weer terug op de baan verscheen, maar dat roept juist vragen op. Volgens Russell is het onvermijdelijk om te stellen dat de besluitvorming van de wedstrijdleiding beter én sneller zal moeten. "We hebben dit soort incidenten al wel vaker gezien, wanneer er dan een auto terug de baan op komt. Carlos Sainz had bijvoorbeeld een soortgelijk incident in Japan in 2022. Ik denk echt dat we een manier moeten zoeken om meteen met een Virtual Safety Car of iets dergelijks te komen op het moment dat een coureur serieus gevaar loopt."

Russell weet als geen ander hoe cruciaal snelle besluitvorming kan zijn in een sport als de Formule 1, en dus roept hij de wedstrijdleiding op om het hele proces te hervormen. "Die paar seconden zijn echt cruciaal en kunnen allesbepalend zijn, want er staan levens op het spel. We hebben het de afgelopen jaren al veel vaker meegemaakt, maar ik denk dat we met de huidige technologie die we ter beschikking hebben echt grote stappen kunnen zetten op dit gebied."

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko weet het zeker: "Dan had Verstappen nooit gewonnen in Imola"