George Russell was verbaasd over de snelheid van Charles Leclerc en Sergio Perez in Canaada. Met een matige kwalificatie voor Russell op zaterdag, waarin hij de achtste tijd pakte, was zijn doel duidelijk: Alpine en Haas inhalen en Perez en Leclerc achter zich houden; en met succes! "We wisten dat we voor Haas en Alpine konden finishen", begint Russell ten overstaan aan de media, waaronder RacingNews365. "Het was gewoon Leclerc en Checo waar we ons zorgen over maakten. Om eerlijk te zijn, ben ik verrast over hun gebrek aan voortgang. Zeker na de laatste safety car", waarbij Russell doelt op Leclerc, aangezien Perez toen al uit de race lag. Leclerc startte vanaf P19 na een motorwissel, maar wist uiteindelijk maar tot P5 te komen. De Monegask kon Russell niet inhalen na de safety car en hij kwam zelfs drie seconden later over de finish dan de Mercedes-coureur. Ook Lewis Hamilton liet zien dat er snelheid in de W13 van Mercedes zat en pakte zelfs een podiumplaats. De bolide kon alleen nog niet strijden voor een overwinning, wat natuurlijk wel het doel is van Mercedes. "Onze snelheid zat zeker het dichtstbij (Ferrari en Red Bull, red.) tot nu toe dit seizoen. We nemen deze positieve punten mee, maar de prestaties zijn nog lang niet waar we willen zijn", sluit Russell hoopvol af.
Russell: "2022-bolide heeft inherente problemen"
Alhoewel Russell dus makkelijk voor Leclerc wist te blijven, is hij nog niet overtuigd. "Op zaterdag zag het er soms heel veelbelovend uit, maar het verschil in pace tussen ons en de voorste auto's was toch nog steeds substantieel." "Ook al zag het er op papier uit als een verbetering, we zijn nog steeds langer na niet waar we willen zijn. Dus ja, we hebben nog geen grote progressie geboekt, maar we werken er hard aan." Gevraagd hoe het met het gestuiter ging, moet hij toegeven dat het in Canada minder erg was dan in Bakoe, maar Russell benadrukt dat de auto's dit jaar fundamentele problemen hebben. "De auto's zijn nog steeds heel stijf. Het porpoising was niet heel erg, maar nog steeds word je op en neer geschud. Het was minder extreem door het circuit, maar de inherente problemen van de 2022-bolides zijn nog steeds lang niet opgelost." "Als Mercedes zullen we niet pushen voor veranderingen, maar de FIA moet kijken wat er gedaan kan worden. Niemand weet hoe te reageren als er veranderingen zouden komen, dus we moeten ons op onszelf focussen en meer downforce op de auto krijgen", aldus de Brit.
Meest gelezen