George Russell twijfelt over de nieuwe reglementen, waarin testtijd verdeeld wordt op basis van teampositie in het constructeurskampioenschap. De sport heeft dit schema geïntroduceerd om zo het gat tussen de top teams en de kleinere teams te helpen verkleinen. De constructeurswinnaar van vorig jaar, Red Bull Racing, had oorspronkelijk 70 procent van de 'standaard hoeveelheid' testruns, maar dit is bijgesteld naar 63 procent nadat het team schuldig werd bevonden van het overschrijden van de budgetcap. Dit terwijl Williams, het team dat vorig jaar als laatste eindigde, een maar liefst 115 procent aan testtijd krijgt. En toch lijkt alleen Aston Martin een grote stap gemaakt te hebben. Aan George Russell werd door onder andere RacingNews365 gevraagd of er een betere manier is om het veld dichter bij elkaar te krijgen: "Vanaf een technisch oogpunt heb ik geen idee hoe dat bereikt zou kunnen worden. We zijn duidelijk al een paar jaar verder in deze regulaties en het heeft nog geen dramatisch effect gehad op de rangorde."
"Houd de reglementen stabiel"
"Het enige team dat een stap gemaakt heeft is Aston Martin, maar dat is waarschijnlijk omdat er een aantal engineers in het team bij zijn gekomen die geholpen hebben om het team de juiste richting op te krijgen. Je zou de windtunneltijd kunnen verviervoudigen voor het team wat onderaan staat in vergelijking met het team wat bovenaan staat, en het topteam blijft dan waarschijnlijk alsnog aan de leiding staan." Toen dezelfde vraag aan Max Verstappen gesteld werd, was het antwoord anders: "Houd de regulaties een aantal jaar stabiel. Als je dingen blijft veranderen, zullen mensen of een team namelijk altijd iets beters vinden dan de rest, en dan duurt het weer even voordat iedereen het gat kan dichten."
Meest gelezen