Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Sainz doet dringende oproep aan de FIA na Ferrari-flater: "Iemand raakt een keer gewond"

Carlos Sainz is gefrustreerd vanwege het feit dat de FIA en de F1 niets doen aan de te smalle en korte pitstraten. Volgens de Spanjaard is het vragen om ongelukken.

Al meerdere malen is door de coureurs aangekaart dat de pitstraten te smal zijn voor een F1-bolide. Een voorbeeld waarbij het misging was in Zandvoort, toen de wheelgun van Ferrari, het apparaat waarmee de pitcrew de banden monteren, in de weg lag voor Sergio Perez. Carlos Sainz maakte een pitstop, maar de linker achterband lag nog niet klaar waardoor het even duurde voordat de pitstop kon worden afgerond. Ondertussen maakte Perez ook een pitstop en lag de wheelgun van Ferrari in de weg toen de Mexicaan weg wilde rijden, waardoor hij er overheen reed. Gelukkig liep het met een sisser af en was alleen de wheelgun beschadigd. Ook in Singapore is de pitstraat erg nauw, iets wat Sainz frustreert. Hij is van mening dat er het één en ander moet veranderen in de pitstraat, want het is wachten op ongelukken waarbij mensen gewond raken, zo is de Spanjaard te horen tegenover de media, waaronder RacingNews365 . "Naar mijn mening zijn het niet de pitcrews en teams die veranderingen moeten doorvoeren. Het zijn de FIA en de F1 die daarvoor moeten zorgen. Ik heb het al ooit eerder gezegd en ik zeg het nu weer; op een dag gebeurt er een ongeluk en zal er iemand gewond raken."

Circuits moeten opnieuw gekeurd worden

Niet alleen in Zandvoort en Singapore moeten de pitstraten volgens Sainz groter worden. Wanneer meerdere coureurs tegelijkertijd een pitstop maken, bijvoorbeeld tijdens een safety car, is er ook gebrek aan ruimte om een veilige stop te maken. "Alles is zo krap wanneer er een safety car is en we allemaal tegelijk de pitstraat induiken. Net als in Boedapest een jaar geleden toen we met zijn allen een pitstop maakte aan het einde van de opwarmronde", geeft Sainz als voorbeeld. "In Zandvoort, toen de safety car de baan op kwam, was het chaos. We moeten een oplossing vinden want ik heb het gevoel dat we iemands gezondheid op deze manier op het spel zetten." "Circuits worden gekeurd en om goedgekeurd te worden moeten we een wijdere en langere pitstraat hebben, om zo meer ruimte tussen de auto's te hebben", is Sainz van mening. "Ik weet dat het logistiek en technisch gezien niet makkelijk is voor de circuits, maar ik kwam in een best beangstigende situatie terecht in Zandvoort en het zou zo weer kunnen gebeuren."

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training