Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Carlos Sainz

Sainz doet dringende oproep aan de FIA na Ferrari-flater: "Iemand raakt een keer gewond"

Carlos Sainz is gefrustreerd vanwege het feit dat de FIA en de F1 niets doen aan de te smalle en korte pitstraten. Volgens de Spanjaard is het vragen om ongelukken.

Sainz Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Al meerdere malen is door de coureurs aangekaart dat de pitstraten te smal zijn voor een F1-bolide. Een voorbeeld waarbij het misging was in Zandvoort, toen de wheelgun van Ferrari, het apparaat waarmee de pitcrew de banden monteren, in de weg lag voor Sergio Perez.

Carlos Sainz maakte een pitstop, maar de linker achterband lag nog niet klaar waardoor het even duurde voordat de pitstop kon worden afgerond. Ondertussen maakte Perez ook een pitstop en lag de wheelgun van Ferrari in de weg toen de Mexicaan weg wilde rijden, waardoor hij er overheen reed. Gelukkig liep het met een sisser af en was alleen de wheelgun beschadigd.

Ook in Singapore is de pitstraat erg nauw, iets wat Sainz frustreert. Hij is van mening dat er het één en ander moet veranderen in de pitstraat, want het is wachten op ongelukken waarbij mensen gewond raken, zo is de Spanjaard te horen tegenover de media, waaronder RacingNews365.

"Naar mijn mening zijn het niet de pitcrews en teams die veranderingen moeten doorvoeren. Het zijn de FIA en de F1 die daarvoor moeten zorgen. Ik heb het al ooit eerder gezegd en ik zeg het nu weer; op een dag gebeurt er een ongeluk en zal er iemand gewond raken."

Circuits moeten opnieuw gekeurd worden

Niet alleen in Zandvoort en Singapore moeten de pitstraten volgens Sainz groter worden. Wanneer meerdere coureurs tegelijkertijd een pitstop maken, bijvoorbeeld tijdens een safety car, is er ook gebrek aan ruimte om een veilige stop te maken.

"Alles is zo krap wanneer er een safety car is en we allemaal tegelijk de pitstraat induiken. Net als in Boedapest een jaar geleden toen we met zijn allen een pitstop maakte aan het einde van de opwarmronde", geeft Sainz als voorbeeld. "In Zandvoort, toen de safety car de baan op kwam, was het chaos. We moeten een oplossing vinden want ik heb het gevoel dat we iemands gezondheid op deze manier op het spel zetten."

"Circuits worden gekeurd en om goedgekeurd te worden moeten we een wijdere en langere pitstraat hebben, om zo meer ruimte tussen de auto's te hebben", is Sainz van mening. "Ik weet dat het logistiek en technisch gezien niet makkelijk is voor de circuits, maar ik kwam in een best beangstigende situatie terecht in Zandvoort en het zou zo weer kunnen gebeuren."

Ook interessant:

Waarom de coureurs de GP van Singapore de zwaarste race op de kalender vinden

De Grand Prix van Singapore is een bijzondere race op de kalender, onder andere doordat het een 'nachtrace' is. Het is compleet in contrast met de Europese races en vooral de laatst gereden race in Monza. De race op het Marina Bay Street Circuit wordt door de coureurs vaak gezien als de zwaarste race op de kalender. In deze video leggen we uit waarom.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Carlos Sainz

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Singapore 2022 RN365 Nieuwsdossier

21 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"