Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Sainz door het stof na grove fout: "Daar ben ik niet goed mee om gegaan"

Carlos Sainz is een coureur die in de spiegel durft te kijken op het moment dat hij iets verkeerd heeft gedaan. Dat doet hij dan ook na zijn grove fout in de openingsronden van de Grand Prix van Australië. De Spanjaard legt uit wat er aan die fout voorafging.

Carlos Sainz legt ten overstaan van onder andere RacingNews365 uit dat meerdere facetten hebben geleid tot zijn uitvallen in de Formule 1 Grand Prix van Australië. Zelf had hij daar geen klein, en misschien wel gewoon het grootste aandeel in, en dat rekent hij zichzelf dan ook zeer zwaar aan. Maar eerst even terug naar de minuten voorafgaand aan de start: "Sommige functies op het stuur werkten niet, een probleem dat we eerder in het weekend ook al hadden", zo begint Sainz zijn uitleg ten overstaan van onder andere RacingNews365. "We moesten daarom het stuur een minuut voor de start van de race vervangen, maar dat stuur was voor wat betreft het koppel volledig anders afgesteld. Bij zowel de opwarmronde als bij de start van de race schoot de auto in anti stall -modus. Daardoor vielen we terug op de harde band."

Sainz steekt hand in eigen boezem

In de snelle links-rechts-combinatie achterop het circuit vergaloppeerde Sainz zich vervolgens. Hij vloog op hoge snelheid op het gras, waarop zijn auto in een spin raakte en hij aan de overkant van de baan in de grindbak vast kwam te staan. "Maar toen, met de haast die ik had om me weer op te werken, maakte ik een rijdersfout", zo geeft de Spaanse Ferrari-coureur ruimhartig toe: "We leren de huidige banden elke race beter kennen, maar het was duidelijk dat de harde banden het in die openingsfase niet makkelijk hadden." "Dat wetende had ik nooit zo veel mogen pushen en had ik enig geduld moeten betrachten", vervolgt hij. "Ik moet heel hard zijn naar mezelf toe op het moment dat ik een fout maak. Maar aan de andere kant zijn we als team ook niet foutloos gebleven. Problemen met de anti stall, met het stuur, problemen tijdens de kwalificatie. Het maakt allemaal dat je achterop raakt. Het maakt dat je onder druk komt te staan, en daar ben ik vervolgens niet goed mee om gegaan."

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap