In 2025 moeten de coureurs serieus op hun tellen passen, want de FIA heeft de reglementen rond wangedrag aangescherpt. Bij het gebruik van scheldwoorden en andere overtredingen kan er een fikse boete en zelfs een schorsing volgen. Carlos Sainz is deels voorstander van het besluit, maar echoot ook woorden van Max Verstappen. De Nederlander zei dat de Formule 1 zelf in de hand heeft of ze boordradio's uitzenden en verwees naar het voetbal, waar ook veelvuldig gescholden zou worden. Echter zijn daar geen microfoons om het vast te leggen. Sainz legt eerst uit waarom hij het besluit gedeeltelijk steunt.
"Mijn gedachte is dat Formule 1-coureurs gecontroleerd genoeg moeten zijn om niet te schelden in persconferenties en mediasessies", stelt Sainz tegenover onder meer RacingNews365. "Ik ben er voorstander van om als groep ons in te spannen wanneer kinderen naar ons kijken tijdens een persconferentie. We moeten op zijn minst goed gedrag en fatsoenlijk taalgebruik hanteren. Dat is niet zo moeilijk. Hebben we boetes nodig of moeten we worden gecontroleerd? Dat weet ik niet, maar ik ben wel voorstander van het feit dat we ons gedragen tegenover de media."
Sainz heeft een andere mening over het taalgebruik op de boordradio. "Vind ik het te ver gaan voor radiocommunicatie, adrenaline en de druk? Ja, maar we moeten kijken wat de FIA wil bereiken met schorsingen. Voor mij is het (emotie red.) een fundamenteel onderdeel van de sport als jullie de echte emotie, druk en opwinding in de stem horen. Soms hoort daar helaas wat grof taalgebruik bij. Zolang het geen beledigende woorden zijn richting iemand anders en het puur om een scheldwoord gaat in de emotie, vind ik niet dat het gecontroleerd dient te worden. Jullie gaan dan veel missen van wat wij meemaken in de auto. En geloof me, je wil geen microfoons op een voetbalveld plaatsen en horen wat een voetballer zegt. Dat is hetzelfde", zo echoot de coureur de woorden van Verstappen.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!