Carlos Sainz heeft sinds dit jaar een volledig nieuwe rol te pakken. Niet alleen zit hij bij een nieuw team, maar hij is ook recentelijk aangekondigd als de nieuwe co-voorzitter van de coureursvakbond GPDA. In die functie speelt Sainz een belangrijke rol in de onderlinge verhouding tussen de coureurs, de FIA en de Formule 1.
Het is dan ook niet zo gek dat Sainz werd gevraagd wat hij het liefst zou willen veranderen. Het is vrij duidelijk wat op de radar van Sainz staat: de beperkte hoeveelheid testtijd voorafgaand aan het seizoen.
"Ik vind anderhalve dag al frustrerend en ik kan me alleen maar voorstellen hoe het voor een rookie moet zijn", zegt Sainz tegen onder andere RacingNews365. "Ik weet hoe lastig dat kan zijn en hoe moeilijk de start van het seizoen zal zijn voor hen. Testen met oude auto's helpt heel wat, maar ervaring krijg je alleen door met de echte auto van dat jaar de baan op te gaan."
Sainz heeft ook wel een idee hoe dat probleem opgelost kan worden. "We kunnen met zijn allen best wel wat meer ons best doen om te kijken naar hoe we testen. Je hebt teams die bijna onbeperkt geld uitgeven aan de simulator. Coureurs vliegen van Monaco naar het Verenigd Koninkrijk om in zo'n simulator te zitten en dan snap ik niet waarom we maar drie testdagen krijgen. We kunnen al dat geld ook investeren in, ik noem maar iets, acht testdagen. Ik vraag niet zo heel veel: acht of tien dagen waarop je alles hebt wat je nodig hebt voor het testen."
"Het is heel fijn om zo'n gezamenlijke test met alle teams te hebben, dat moet zeker blijven. Maar mijn voorstel zou zijn om iets in de budgetcap in te bouwen voor testdagen en begrenzingen aan de simulator. Als je tien testdagen hebt, dan hebben de rookies daar voordeel van, net als de F1-teams. Hoewel de simulator goed is, is hij niet zo goed als de engineers het graag laten lijken. Dus ik zou altijd kiezen om meer geld te investeren in het testen", sluit Sainz af.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!