Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Scherpe Marko laat zich uit over mogelijke schorsing Verstappen

Max Verstappen begint met acht strafpunten aan het nieuwe Formule 1-seizoen. Helmut Marko maakt zich echter geen zorgen en laat zich scherp uit over het handelen van de FIA.

Verstappen Bahrain test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Max Verstappen moet op zijn tellen passen aan het begin van het Formule 1-seizoen. De Nederlander staat op acht strafpunten en moet minstens tot en met 30 juni wachten vooraleer er strafpunten verdwijnen. Bij twaalf strafpunten volgt een schorsing van een race. Helmut Marko maakt zich echter geen zorgen en laat zich scherp uit over de regel van de FIA.

"De FIA zou zich eigenlijk met andere dingen bezig moeten houden dan de coureurs op deze manier te betuttelen", vertelt Marko tegenover Auto, Motor und Sport. "Max weet waar het over gaat. Ik zie daarin geen gevaar."

Wel schuilt er volgens Marko een gevaar in de budget cap én het vertrek van kopstukken als Adrian Newey. "De opkomst van McLaren begon met het vastleggen van Rob Marshall. De achteras van de McLaren leek toen al snel op die van ons. Dat is zeker geen toeval. Als je zoveel wint als wij, ben je kwetsbaar voor concurrenten die mensen van je afpakken. Daarom hebben we geprobeerd om de basis van ons technische team te verbreden. Ik geloof dat we nu technisch weer goed gepositioneerd zijn."

Dat doet echter niets af aan het gat dat Newey heeft achtergelaten. "Natuurlijk zorgt het vertrek van prominenten als Marshall of Newey voor gaten. Beiden zitten al jaren in het vak. Ze kennen alle kneepjes van het vak en hebben de kennis van het totaalplaatje van een auto. Als twee technische goeroes plotseling wegvallen, duurt het een tijdje voordat deze gaten zijn opgevuld. Nieuwe mensen denken anders en dat vereist andere structuren."

Marko wijst tot slot naar de budget cap. "Het budgetplafond is een enorm probleem. We hebben meer dan 40 mensen op de financiële afdeling. Als onze technisch directeur Pierre Waché iets wil, moet hij daar eerst heen. Daarna gaan ze rekenen. Hoeveel gaat het kosten? Kunnen we het ons veroorloven? Is deze investering te rechtvaardigen? Hoe inefficiënter je bent, hoe groter de impact. Een upgrade die niet werkt, is in twee opzichten weggegooid geld. Je mist het namelijk ook in de andere ontwikkelingen. Dat is waar McLaren ongelooflijk sterk in is. Elke upgrade werkt daar. En die efficiëntie betaalt zich elders terug."

Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in China, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
Red Bull Alle alarmbellen gaan af bij Red Bull: "Zo kan het niet verder gaan"