Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix China 2024

Shanghai past circuit aan voor terugkeer F1

Komend weekend keert de Formule 1 na vijf jaar terug op het Shanghai International Circuit. In de aanloop naar het weekend heeft de Chinese organisatie een aantal aanpassingen gedaan aan het circuit.

Het Shanghai International Circuit staat vooral bekend om de technische eerste sector en een recht stuk van ruim een kilometer lang. Waar het circuit ook om bekend staat, is de ligging. En dat zorgt nog weleens voor problemen.

Het circuit ligt namelijk in een moerasgebied. Hierdoor is de grond onder het asfalt vaak bewegelijk en zakt het circuit letterlijk weg. In voorgaande races kwam dit probleem ook naar voren en was het circuit erg hobbelig. De organisatie in China probeert dit probleem tegen te gaan door de hobbels nu vlakker te maken. Ook om te voldoen aan de wensen van de hedendaagse Formule 1-bolides.

Het was een zorg die de coureurs in Japan al uitte. Carlos Sainz voorzag zelfs een herhaling van de GP van Turkije uit 2020. Istanbul Park kreeg toen een nieuw asfalt in aanloop naar de terugkeer van de Formule 1, wat zorgde voor een uitermate gladde baan. In China is het asfalt ook vervangen.

Veel onzekerheid

Niet alleen het gladtrekken van het asfalt zorgt voor onzekerheden richting de terugkeer van de GP van China. Het feit dat komend weekend een sprintrace is, op een circuit waar al vijf jaar lang amper races gehouden zijn, zorgt voor hoofdpijn bij zowel de teams als Pirelli. De bandenleverancier benadert de race in China dan ook als een compleet nieuwe baan.

"We hebben een nieuwe generatie auto's en ook de 18-inch banden zijn daar nog nooit geweest. We benaderen het dus ook als een nieuwe baan", vertelt Simone Berra van Pirelli aan onder meer RacingNews365. "Ook is de baan in de afgelopen vijf jaar misschien één keer per jaar gebruikt, dus het zal erg vies zijn. Het feit dat we maar één vrije training hebben, werkt natuurlijk niet mee in het verzamelen van data."

"In het verleden was het circuit best ruw voor de banden. We moeten begrijpen hoe de veroudering daar heeft toegeslagen. Er zijn dus niet veel gegevens, dus het wordt wel een uitdaging. Niet alleen voor ons, ook voor de teams", sluit Berra af.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Max liep schade op door kamikazeactie Perez: "Hij remt 50 meter later!"