We ontmoetten Guy Lovett in het Shell Trackside Labaratory op Spa-Francorchamps, waar ons gezellig gesprek plaatsvindt. Dankzij Shell kregen wij de kans om de Motorsport Technology Manager vragen van de Formule 1-fans te stellen, over de rol die brandstof speelt in de Formule 1. Wat is het octaangetal van de Formule 1-brandstof van Shell? Daar kan ik helaas geen antwoord op geven, dat is concurrentiegevoelige informatie. Het is een cijfer dat ook erg bijdraagt aan onze performance. De brandstof die we gebruiken bij Scuderia Ferrari en de Shell V-Power die je aan de pomp kunt kopen vertonen grote overeenkomsten. De regels schrijven voor dat de racebrandstof grote gelijkenissen heeft met reguliere brandstoffen, laten we zeggen dat ze voor 99% uit dezelfde componenten bestaan als de racebrandstof die door Scuderia Ferrari wordt gebruikt. We optimaliseren de brandstof in de Formule 1 voor Scuderia Ferrari. Shell wil dat de V-Power brandstof voor personenauto’s min of meer gelijk is, omdat dit ook betekent dat de technologieën die we toepassen in de Formule 1 toepasbaar zijn bij straatauto’s. Kan een personenauto rijden op de Shell brandstof die in de Formule 1 gebruikt wordt? Ja, honderd procent. Je kan de brandstof toepassen in een personenauto, maar ook andersom: een Scuderia Ferrari kan ook op normale Shell V-Power die je bij de pomp tankt rijden, maar dat is niet optimaal voor de motoren. Komt er nog ooit een betere brandstof dan Shell V-Power in de toekomst? Dat is mogelijk, we werken nauw samen met de FIA om ervoor te zorgen dat de brandstof vanuit de racerij grotere overeenkomsten vertonen met die van personenauto’s. Hoe kan je vermogen en tijd winnen door een betere brandstof? Dat komt neer op een continu ontwikkelingsproces en het partnership dat we hebben met Scuderia Ferrari. Er zijn ongeveer vijftig engineers van Shell bezig met het Ferrari-project en de ontwikkeling van brandstof en smeermiddelen in ons technologiecentrum in Hamburg. Zij werken nauw samen met de engineers van Scuderia Ferrari in Maranello en delen continu de ontwikkelingen en ideeën met elkaar en gaan op zoek naar verbeteringen. Deze zitten hem in kleine details en aanpassingen van Scuderia Ferrari aan haar powerunit of verbrandingsmotor. Iedere aanpassing aan de motor brengt een aantal wijzigingen met zich mee aan het brandstofmengsel om de optimale resultaten te behalen, met de beste prestaties. We werken dagelijks aan het verbeteren van ons product en proberen daarbij ook nieuwe ideeën en technologieën toe te passen met nieuwe moleculen, om ons zo steeds te blijven verbeteren. Een voorbeeld daarvan is dat we drie tot vijf nieuwe brandstofupgrades introduceren tijdens een seizoen. De limiet daarbij ligt op vijf stuks, vanwege de reglementen, maar ook omdat zaken ontwikkeld, getest en gehomologeerd moeten worden.
In welke race maakte brandstof het verschil tussen winnen en verliezen? Als we kijken naar de invloed op de performance die Shell V-Power kan hebben, dan is dat groter dan velen denken. In 2018 was 21% van de vermogenswinst van de Ferrari-motor afkomstig van brandstofverbeteringen. Kijken we verder terug, dan komt 20 tot 25 % van de toegenomen performance van de Ferrari-motor af van de brandstof van Shell. Als we kijken naar een specifieke race waarin brandstof een grote rol speelde, dan denk ik direct aan de Belgische Grand Prix van 2018. We brachten toen een nieuw brandstofmengel mee, dat zelfs nog beter presteerde dan we verwachtten. Sebastian Vettel wist de race te winnen en om onderdeel te zijn van die zege, is een prachtig gevoel. Daar ben ik trots op. Kan je iets vertellen over wat je mag veranderen aan brandstof en het goedkeuringsproces van de FIA? Ieder brandstofmengsel dat we willen introduceren moet gehomologeerd worden door de FIA en Scuderia Ferrari. Bij Scuderia Ferrari draait het dan om het performance vraagstuk en de betrouwbaarheid van de motor. Het mengsel wordt uitgebreid getest en als alle resultaten er goed uitzien dan sturen we het mengsel naar de FIA. Zij testen of het binnen de reglementen past qua alle parameters. Als het mengsel goedgekeurd wordt kunnen we de brandstof meenemen naar een Grand Prix en ermee racen. Op ieder moment tijdens een GP-weekend kan de FIA langskomen om brandstofmonsters te nemen en te testen of onze brandstof is zoals opgegeven en voldoet aan de reglementen. In hun eigen laboratorium op het circuit testen ze of de brandstof overeenkomst met het mengsel dat bij hen bekend is. Als dat niet het geval is kan dat zelfs leiden tot diskwalificatie. Om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt zijn wij aanwezig op het circuit, zodat we zeker weten dat alle producten voldoen aan de eisen. Shell test haar producten voordat ze op transport gaan naar het circuit, maar ook meermaals op het circuit. Het zijn strenge kwaliteitscontroles zodat we de kwaliteit van onze producten kunnen waarborgen. Is Shell betrokken bij de feedback die een coureur geeft over zijn auto? Gedeeltelijk, veel van de feedback van de rijders richt zich op het weggedrag van de auto. Waar Shell bij betrokken wordt is bij het optimaliseren van de performance en de driveability van de motor. We willen dat de coureurs het vermogen zo goed mogelijk kunnen gebruiken en daarover hebben we contact met de mensen van Scuderia Ferrari in Maranello, waarbij we niet kijken naar het optimaliseren van de power curve. Hoeveel vermogen weet Scuderia Ferrari te winnen tijdens een F1-seizoen, mede dankzij Shell V-Power? De hoeveelheid motorvermogen die we hebben is een van de grootste geheimen, dat geldt voor alle teams in de Formule 1. We willen er graag meer over vertellen, maar wat ik je mag vertellen is dat we vorig jaar met Shell V-Power goed waren voor 21% van de totale vermogenswinst van Scuderia Ferrari. Met medewerking van Joe van Burik.
Meest gelezen