Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Silly Season: Sainz de sleutel voor kleinere teams

Carlos Sainz is één van de sleutelfiguren tijdens het Silly Season van dit jaar. De Spanjaard is voor een hoop teams de sleutel, ook al zou je dat direct niet verwachten. In het tweede deel van de analyse van de rijdersmarkt zoomen we meer in op vier teams in de achterhoede.

Sainz Marko China
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Carlos Sainz speelt een sleutelrol op de coureursmarkt van 2025. Mercedes lijkt inmiddels geen mogelijkheid meer te zijn voor de huidige Ferrari-coureur en ook Red Bull zou op het punt staan om het contract met Sergio Perez te verlengen. Daardoor zal Sainz dus niet herenigd worden met zijn voormalige teamgenoot Max Verstappen. Toch heeft Sainz zelf ook nog altijd nergens getekend en dus blijven de overige beschikbare F1-coureurs nog in de wachtkamer staan.

Zolang Sainz niet over een contract voor 2025 beschikt, lijken veel Formule 1-teams namelijk geen keuze te willen maken voor komend jaar. Voor nu lijkt het erop dat Williams en Stake F1/Audi de beste papieren hebben om de Spanjaard binnen te halen, maar tegelijkertijd voerde het Sainz-kamp in Monaco ook nog gesprekken met Haas en Alpine. Die laatste twee teams lijken echter geen kans te maken op de diensten van Sainz en dus volgt daar mogelijk de eerste opening voor andere coureurs.

Na eerder al Red Bull, Mercedes en Visa Cash App RB te hebben bekeken, gaan we in dit tweede deel in op de vier 'kleinere' teams die nog een plekje vacant hebben. Ferrari, McLaren en Aston Martin worden niet behandeld, aangezien zij hun coureurs al vast hebben liggen voor komend jaar. 

Haas

Onwijs veel namen worden genoemd bij het Amerikaanse team. Zo horen we bijvoorbeeld vaak de namen Esteban Ocon, Guanyu Zhou, Valtteri Bottas en zelfs Yuki Tsunoda voorbij komen. Het blijft echter een beetje onduidelijk wie er nu echt in beeld zijn bij Haas.

Haas heeft dan nog altijd geen definitieve keuze gemaakt, laat staan een duidelijke nummer één kandidaat voor ogen. Duidelijk is wel dat Oliver Bearman de opvolger van de vertrekkende Nico Hulkenberg wordt, maar voor het tweede stoeltje is nog een hoop onduidelijk. Gaat Haas een risico nemen met twee jonge coureurs of neemt het Amerikaanse team een ervaren kracht om de jeugdigheid van Bearman op te vangen?

Kevin Magnussen lijkt in ieder geval geen optie meer te zijn voor het team. De vraag is nu echter welke aanpak Haas zal hanteren. Gaat men zich vroeg op de markt mengen en daardoor een hoge prijs moeten betalen voor een coureur of gaat men afwachten welke coureurs er op het einde van de stoelendans nog over blijven? Bij die laatste strategie gaat het in ieder geval een klap minder geld kosten. 

			© XPBimages
	© XPBimages

Williams

Een van de tegenvallers qua prestaties dit seizoen is toch wel Williams, maar qua geruchten levert het team topprestaties. Zo worden Adrian Newey én Carlos Sainz aan het team gelinkt. Niet de minste namen voor een team dat nog altijd geen basis heeft neergelegd om, net als McLaren, met een klantenmotor toch de top kunnen bereiken.

Williams mag trots zijn dat men Alexander Albon heeft weten te behouden en het zou een fantastische prestatie leveren wanneer men daadwerkelijk Sainz weet te strikken voor 2025. Teambaas James Vowles zal er dan ook alles aan doen om de Spanjaard binnen te halen en pas een deur verder kijken wanneer Sainz het team een definitieve nee zou geven. Bottas en Ocon lijken na Sainz de beste kandidaten te zijn om een zitje bij Williams te krijgen in 2025. Logan Sargeant lijkt dan ook wel klaar binnen de Formule 1.

Alpine

Over tegenvallers gesproken: Alpine. Het Franse team is als een van de weinige meer achteruit gegaan dan vooruit en moet vrezen dat het dit jaar onderaan eindigt. Pierre Gasly en Esteban Ocon leken afgelopen winter een zekerheid te zijn wat betreft de rijderskeuze van Alpine in 2025, maar nu we acht races achter de rug hebben, ligt dat iets anders.

De kans dat Ocon bij het team blijft in 2025 is na de Grand Prix van Monaco heel klein geworden. De Fransman riskeert het zelfs om zijn zitje al tijdens het huidige F1-seizoen te verliezen. Gasly en Ocon kunnen absoluut niet met elkaar door één deur en dat vormt een steeds groter probleem voor Alpine. De woede-uitbarsting van teambaas Bruno Famin in Monaco liet zien hoe hoog de emoties binnen het team zijn opgelopen.

Ook Gasly heeft nog altijd geen contract getekend en dus is het nog onzeker wie er in 2025 zullen racen voor Alpine. Naast Gasly worden ook Bottas, Zhou en Jack Doohan aan het team gelinkt. De laatstgenoemde coureur is op dit moment al de reservecoureur bij Alpine en lijkt een coureur te zijn die makkelijk kan instappen bij het team. Daarom is Doohan de nummer één kandidaat om Ocon te vervangen, wanneer de situatie tussen Ocon en het team verder zou escaleren. 

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Stake F1/Audi

Audi heeft voor 2025 alvast één gewenste kandidaat binnen in de naam van Nico Hulkenberg. De Duitser speelt een belangrijke rol voor Andreas Seidl wat betreft de ontwikkeling van de 2026-bolide. Seidl wil naast Hulkenberg ook Sainz binnen halen, maar de Spanjaard heeft zijn keuze nog altijd niet gemaakt. Aan het financiële aanbod van Audi zal het niet liggen, goed ingevoerde bronnen in de paddock laten weten dat Sainz een grote salarisverhoging zou mogen verwelkomen.

Op 29-jarige leeftijd gaat het Sainz echter niet alleen maar om het financiële plaatje. De Spanjaard wil de kopman worden van een competitief Formule 1-team en het is nog maar de vraag wanneer Audi dat zal worden. Gezien de historie van Audi in de autosport zal het een kwestie van tijd zijn voordat de Duitsers succesvol worden in de Formule 1, maar Sainz wil in 2026 direct kunnen leveren. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Audi in 2026 al direct zal kunnen meestrijden om podiumplekken en dus twijfelt Sainz nog altijd over een overstap naar Audi.

Mocht Sainz ervoor kiezen om niet naar Audi te gaan, lijkt het Duitse merk voor Gasly of Tsunoda te willen gaan. Ook deze coureurs staan dus in de wachtkamer, net als veel andere coureurs. Allemaal zijn ze in afwachting van Sainz. De vraag is echter wie er eerder een keuze gaat maken. Sainz of Audi? 

Voor nu kan het dus nog veel kanten op voor 2025 en voeren veel coureurs gesprekken met verschillende teams. Dat maakt de markt tot nu toe gecompliceerd en dat zorgt voor veel speculaties. Sainz heeft echter de sleutel in handen om de rijdersmarkt van het slot te halen. Zodra de Spanjaard zijn keuze bekendmaakt, zullen de aankondigingen elkaar snel gaan opvolgen.

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Red Bull-teambaas velt oordeel over Perez: "We verliezen opties"