Als je puur naar de resultaten in Miami kijkt, ben je geneigd om te zeggen dat de nieuwe vloer van Red Bull Racing niet heeft gewerkt. Max Verstappen moest namelijk veel tijd toegeven op de McLarens, zeker tijdens de Grand Prix. De achterstand na 57 rondjes over het Miami International Autodrome op winnaar Oscar Piastri was bijna 40 seconden.
De grote vraag is dan ook: heeft de Red Bull-update in Miami eigenlijk wel effect gehad? Dat bespreken autocoureur Rudy van Buren en F1-kenner Ruud Dimmers in de F1-podcast van RacingNews365. "Als je Max erover hoort, dan is het zeer marginaal. En als je Helmut Marko erover hoort, dan zijn ze zeer teleurstellend. Het jammere is dat we dat natuurlijk niet voor het eerst horen bij Red Bull. Het is een beetje een bekend probleem en dan wordt er weer heel vaak gewezen naar de correlatie tussen de windtunnel, de CFD en het circuit", zo trapt Dimmers af.
"Je komt alleen wel op het punt dat je ook moet focussen op 2026. En wat gaat er nog komen? De Imola-upgrade die Marko met heel wat bombarie aankondigde, die wordt eigenlijk een beetje tegengesproken door Christian Horner. 'We hebben helemaal geen groot pakket, er komt wel een keer wat'. Dat maakt het wel een beetje lastig."
Maar kun je eigenlijk wel verwachten dat een update gelijk in het eerste weekend werkt? Van Buren geeft antwoord. "Dat verschilt. Een aerodynamische update moet je uiteindelijk optimaliseren met alle facetten die daarbij komen kijken. En heeft de update tegengewerkt? Nee. Heeft de update het gat gedicht? Ook niet."
"Daar worden de komende races natuurlijk wel belangrijk in. Maar ik denk dat je ook realistisch moet zijn. Als het gat vijf, zes, zeven tienden is qua race pace, dat vind je normaal gesproken niet in een auto van wedstrijd 1 tot 24 met updates, zelfs niet in een seizoen waarin de budget cap nog niet aanwezig was. Een magische update die dat gat in één keer dicht, die bestaat niet."
Vervolgens neemt Dimmers het over. "Ik denk dat die tijd voorbij is. En je hebt niet meer van die game changers. Die rek zit er ook gewoon niet meer in, daarvoor zijn de regels te ver doorontwikkeld. En soms denken mensen: 'dan pak je de vleugel van de McLaren, dan zet je die op de Red Bull en dan gaat die als de brandweer'. Maar zo werkt het niet."
"Ik denk dat het heel complex is en dat de verwachtingen ook te hooggespannen zijn. 'Oké, in Imola komt er een upgradepakket en dat brengt een halve seconde'. Maar dat is niet meer de Formule 1 anno 2025. Het gaat om soms een tiende, soms twee tienden. En als het dan twee tienden over de hele race zijn, keer vijftig rondjes, dan is het tien seconden."
Van Buren komt met de conclusie. "Dat zijn de gaten waar je aan moet denken met updates. En om een halve seconde te vinden met een update, dat bestaat gewoon niet meer. Die vinden ze amper van wedstrijd één in Melbourne tot aan Abu Dhabi, als je alles samenpakt."
Beluister hieronder de gehele podcast!
Ook interessant:
Machteloosheid Verstappen neemt toe na nieuwe galavoorstelling McLaren
Van de geboorte van een baby tot een unsafe release met brokken en van een zinderende poleposition tot een ontluisterende race met Red Bull-protest na afloop. Het zijn belangrijke topics in de nieuwe F1-podcast van RacingNew365, dit keer met de heren Ruud Dimmers, Rudy van Buren en host Jan van der Burgt.
Bekijk de podcast liever op YouTube, dat kan natuurlijk ook, daarvoor hoef je enkel deze link te volgen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Ep
McL vond een update die de auto 1.6 seconden sneller maakte op het circuit van Barcelona… Maar ik geloof ook wel dat iedereen tegen het ontwikkelingsplafond aan zit.
ArribaAndale
Ja precies McLaren hebben de RB 19 in samenwerking met Ron Marshall wel veel beter, met grote sprongen, kunnen doorontwikkelen! Terwijl Red Bull nu al een jaar lang helemaal niets zijn opgeschoten! Dat de auto uiteindelijk niet meer veel beter kan worden omdat die uit ontwikkeld is en dat ineens de windtunnel veel te sterk verouderd is lijkt mij pure onzin! Uiteraard is er een progressief remmende vooruitgang bij alle ontwikkelingen. Echter meer balans, beter over de kerbstones, banden slijtage en breder en met meer slagvaardigheid een auto afstellen aan de verschillende omstandigheden zijn zaken waarin Red Bull nu ontzettend veel moeite mee heeft! Hebben zeer waarschijnlijk allemaal met elkaar te maken maar dan blijven ze wel op vele fronten ontzettend minder te presteren dan McLaren! Dus genoeg aanknopingspunten voor verbetering!
Dit bericht is aangepast op:
Karrenmaar
Wat weten deze gasten er nou van.
Eagle
Die gamechanger bestaat wel degelijk. Kijk naar de resultaten van McLaren in de eerste 7 GP's van vorig jaar: Bahrein Norris 6 48 sec Piastri 8 56 sec Jeddah Norris 8 45 sec Piastri 4 32 sec Australie Norris 3 5 sec Piastri 4 35 sec Japan Norris 5 29 sec Piastri 8 47 sec China Norris 2 13 sec Piastri 8 56 sec Miami Norris 1 - Piastri 13 49 sec Italie Norris 2 1 sec Piastri 4 14 sec Er is even 1 uitschieter in Australie waar Max uitviel en Norris 5 sec achter Sainz finishte. De rest lijkt me duidelijk. De eerste 4 GP's finisht Norris minimaal 30 sec achter Verstappen. China plotseling nog maar 13 (20 sec winst) en in Miami wint hij zijn eerste GP. Over gamechanger gesproken..... Gaan we uit van gemiddeld 60 ronden per GP, dan betekent het dat MacLaren 0,7 sec per ronde gevonden heeft t.o.v. Red Bull. Volgens de kenners is dit dus niet mogelijk. De sprong is gewoon te groot. Ze hebben net zoiets geniaals bedacht als indertijd Ferrari. Alleen bleek dat achteraf niet helemaal volgens de regels. Afwachten of het bij McLaren dus wel allemaal volgens de regels is. Zo ja: Briljant!