Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Slecht nieuws voor Red Bull en Ford na beslissing FIA onder druk van Ferrari'

Volgens Italiaanse media zullen Red Bull en Ford niet van een aantal voordelen kunnen genieten bij het ontwikkelen van hun nieuwe motor, nadat de FIA een knoop heeft doorgehakt.

Het Formule 1-team van Red Bull zal vanaf 2026 samen met Ford motoren bouwen. De komende drie jaren zal er achter de schermen hard worden gewerkt aan de nieuwe motor, want in 2026 gaan de motorreglementen aanzienlijk veranderen. Tot dan werkt Red Bull op de voorgrond met Honda, maar op de achtergrond zullen ze samen met de Amerikaanse autofabrikant hun gloednieuwe krachtbron voor 2026 tot en met ten minste 2030 ontwikkelen. Ook AlphaTauri krijgt beschikking over die motoren.

Geen voordeel

Als 'nieuwe' motorleverancier zou Red Bull-Ford echter van een aantal belangrijke voordelen kunnen genieten, zoals extra ontwikkelingstijd en meer budget ten opzichte van de concurrenten die nu al aanwezig zijn in de sport. Mercedes, Alpine en Ferrari hebben namelijk al eerder hun eigen motoren ontwikkeld de afgelopen jaren. De ervaring die ze hebben opgedaan kunnen zij inzetten bij de ontwikkeling van de nieuwe 2026-motor, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Audi, dat in 2026 helemaal nieuw is in de sport. Red Bull dacht ook van die voordelen te kunnen gaan profiteren, maar volgens Italiaanse media is daar een streep doorheen gezet. Onder meer Ferrari zou stellig tegen voordelen zijn geweest voor Red Bull, met het argument dat ze al met behulp van Honda ervaring hebben opgedaan en omdat er bij de nieuwe Red Bull Powertrains-divisie veel mensen werken die over zijn gekomen van andere motorleveranciers, zoals Mercedes. Red Bull benadrukt echter dat zij nooit het intellectuele eigendom van Honda in hebben kunnen zien en dat zij dus geen kennis hebben opgedaan.

Druk van Ferrari

Na lang touwtrekken zou de FIA de knoop door hebben gehakt en Red Bull niet de status hebben gegeven van nieuwe motorleverancier. Volgens de Italianen hebben zelfs de Ferrari-president John Elkann en Ferrari-CEO Benedetto Vigna zich er persoonlijk mee bemoeid. Ook Audi, de door deze vermeende beslissing enige nieuwe motorleverancier in 2026, zou ook een felle tegenstander zijn geweest, zo schrijft de Gazzetta dello Sport. RacingNews365 heeft Red Bull en de FIA om een reactie gevraagd en gaat dit verder uit zoeken.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"