Op de achtergrond zijn de organisaties achter de Grand Prix van België en Nederland hard bezig om de toekomst veilig te stellen. De beide contracten met de Formule 1 lopen na 2025 af en met veel nieuwe races, onder andere in Madrid, is het maar de vraag of ze ieder jaar nog een Grand Prix mogen organiseren. Er werd gesproken over een mogelijk roulatiesysteem tussen Spa-Franchorchamps en Zandvoort, maar Vanessa Maes, het hoofd van de Grand Prix van België, wijst die optie van de hand. Zij azen op een meerjarig contract.
"In overleg met de politieke autoriteiten willen we een meerjarig contract bemachtigen, zonder roulatie vanaf 2026", stelt Maes tegenover AutoHebdo. "Het feit dat de vorige politieke meerderheid is vernieuwd, zou ons moeten helpen om het te bereiken, met de voorwaarde dat Liberty Media redelijke financiële eisen stelt. Elk jaar moet het Waals Gewest de portemonnee trekken om het tekort van de Grand Prix aan te vullen. Dat mag niet uit de hand lopen."
Voor de editie van 2024 zijn er vooral vraagtekens rond de logistieke puzzel. Een deel van de route naar het circuit wordt vernieuwd, maar dat wordt geen probleem tijdens het F1-weekend, beaamt Maes. "Toeschouwers van de 24 uur van Spa zullen hebben gezien dat de werkzaamheden in het dorp Francorchamps nog niet klaar zijn. De wegen zullen echter functioneel zijn."
Ook interessant:
Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?
In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!