Max Verstappen en consorten reizen komend weekend af naar het circuit van Spa-Francorchamps voor de 14e ronde van het wereldkampioenschap in de Formule 1. Het zou zomaar kunnen het dit jaar een stuk sneller gaat in België. In totaal is er namelijk 3,5 kilometer van de ruim 7 kilometer lange baan opnieuw geasfalteerd. Het gaat om het stuk van Blanchimont tot en met bocht twee, inclusief de fastlane van de pitstraat.
Bovendien is het stuk van Kemmel Straight tot en met bocht acht aangepakt, net als bocht 14 en 15. De aanpassingen hebben als doel om de veiligheid op de baan te verbeteren en om de beste rijomstandigheden voor de coureurs te creëren. Het nieuwe asfalt zal in ieder geval een belangrijke factor zijn voor de tien teams in de voorbereiding op de race.
Bandenleverancier Pirelli heeft het gloednieuwe asfalt ruim een maand al kunnen testen tijdens de 24 uur van Spa. De GT3-auto's reden in juni met dezelfde rubbersamenstelling drie seconden sneller dan het jaar ervoor. De bandenleverancier weet dat de performance van die auto's niet te vergelijken is met de F1-wagens, maar het is volgens Pirelli zeer waarschijnlijk dat de nieuwe laag asfalt zal leiden tot snellere rondetijden en een aanzienlijke verbetering van de grip.
Ook interessant:
De Grand Prix van Hongarije zorgde voor flinke opschudding in de Formule 1. Een woedende Max Verstappen op de boordradio, twee McLaren-coureurs die vraagtekens hadden bij de teamorders en een touché tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Joris Mosterdijk bespreekt alle gebeurtenissen met Ruud Dimmers en speciale gast Rudy van Buren in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!