Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Steiner volstrekt oneens met idee Red Bull: "Dat maakt alles alleen maar lastiger"

Christian Horner lijkt een van de weinige teambazen in de Formule 1 te zijn die vindt dat andere teams voor de kosten moeten opdraaien als zij schade veroorzaken aan de wagens van Red Bull. Guenther Steiner van Haas vindt het bijvoorbeeld onzin dat anderen moeten dokken en zegt dat teams die kosten zelf in moeten calculeren.

De Grands Prix van Groot-Brittannië en Hongarije verliepen voor Red Bull niet echt om over naar huis te schrijven. De oorzaak daarvan lag echter niet bij het team zelf, maar bij Mercedes dat in de personen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas tot twee keer toe de wagens van respectievelijk Max Verstappen en Sergio Perez torpedeerde. Het gevolg was einde race voor beide coureurs en een flink schadeformulier voor de Red Bull-garage. Teambaas Christian Horner was na afloop woest en riep meerdere keren dat hij het niet eerlijk vond dat Red Bull zelf voor de kosten moet opdraaien die andere teams veroorzaken. In zijn ogen zou de FIA hier iets aan moeten doen, maar die suggestie wordt niet door iedereen gesteund. Ferrari-teambaas Mattia Binotto was het er wel mee eens, maar Haas-teambaas Guenther Steiner kan zich niet vinden in die stelling "Nee, ik denk niet dat we dat moeten doen. Ik denk dat we dit zelf moeten budgetteren", zegt Guenther Steiner tegen diverse media waaronder RacingNews365 . "We moeten flexibel blijven. Het komt gewoon neer op goed management." De teambaas van Haas denkt bovendien dat het met de budget cap anders alleen maar ingewikkelder wordt als teams voor elkaars kosten moeten gaan opdraaien. "Wat als we ineens minder crashes hebben, moeten we dan de budget cap naar beneden bijstellen aan de hand van de hoeveelheid crashes? Ik denk dat het onderdeel is van racen en hoeveel risico je durft te nemen. Wat mij betreft is er geen verandering nodig." In een column voor The Race zet hij zijn mening nog extra kracht bij. "Racen is onvoorspelbaar, en dat willen we toch? Als we alles tot in de puntjes gaan organiseren, dan hebben we die onvoorspelbaarheid niet meer. Dat zien we bijvoorbeeld als het regent, dat het onvoorspelbaar wordt." "Als we de regel doorvoeren dat de schuldige ook de rekening betaalt voor de schade, dan moeten we een verzekeringsmannetje aannemen en voor je het weet hebben we twintig man extra die er over gaan oordelen om te bepalen hoeveel schuld iemand heeft aan een crash. Voor je het weet staan we dan in de rechtbank, omdat de precieze waarde van onderdelen lastig te bepalen is. Een onderdeel dat al vijf races op een wagen zit is minder waard dan een nieuw onderdeel, bijvoorbeeld." "Op een gegeven moment moet je zeggen 'we doen het ermee, nu gaan we verder'. Anders maken we alles verschrikkelijk lastig en hebben we meer budget nodig om mensen in te huren die de schade inschatten. Fans willen racen zien, niet nieuws over schadeclaims. We moeten even rustig aan doen, want als we drie races zien zonder grote crashes, dan is iedereen het weer vergeten."

Viaplay
x
Live Sprintrace Formule 1 GP China 2024