Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Strategische opties Verstappen beperkt in GP van Azerbeidzjan

Max Verstappen zal vanmiddag twee hoog aangeschreven coureurs moeten passeren als hij de Grand Prix van Azerbeidzjan wil winnen. De kansen om puur op strategie iets te forceren zijn daarbij op het eerste oog beperkt.

Met de keuze van Pirelli om dit jaar de zachtste banden mee te nemen naar Azerbeidzjan was er even de hoop dat men misschien af zou wijken van de traditionele éénstopper, te meer omdat het tijdverlies in de pitstraat in vergelijking met sommige andere circuits beperkt is. Echter, Pirelli heeft die hoop alweer de das om gedaan door te stellen dat iedereen waarschijnlijk voor een éénstopper zal gaan. Kijkend naar de overgebleven sets banden van de individuele coureurs lijkt Pirelli gelijk te krijgen. Voor de coureurs die starten in de top tien immers gaat Pirelli uit van één stint op de zachte banden waarop gestart wordt, om vervolgens de race uit te rijden op de harde banden. Het pitstopwindow is daarbij vrij beperkt. De minder lange levensduur van de rode banden laat weinig ruimte om veel langer door te rijden dan de rest. Zowel polesitter Charles Leclerc als Lewis Hamilton als Max Verstappen heeft een nieuw setje harde banden achter de hand gehouden. Hamilton heeft er zelfs nog twee, terwijl Verstappen en Leclerc nog een setje medium banden overhebben. Echter, Pirelli rept met geen woord over de mogelijkheid van een éénstopper waarbij men van zachte naar medium banden wisselt (zie hieronder). Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De strategie 'soft-hard' ligt voor de top drie dus voor de hand, maar in Bakoe geldt een grote 'maar'. De kans op een safety car is levensgroot. De kans op een rode vlag is zelfs levensgroot. En als de race in meer of mindere mate geneutraliseerd wordt en de onderlinge verschillen laten ruimte voor een 'gratis' pitstop, dan kan het setje medium banden in een latere fase in de race opeens heel waardevol zijn. Het is zeer goed mogelijk dat Red Bull en Ferrari daar op hebben ingezet voor respectievelijk Verstappen en Leclerc. Slim, maar in Monaco hebben we gezien dat de coureurs met zijn alle in staat zijn om een safety car-periode te voorkomen. En als de het strategische voordeel niet de kant van Verstappen op valt, dan kan hij altijd nog op de baan proberen Hamilton en Leclerc in te halen. In Monaco was zoiets misschien schier onmogelijk, in Azerbeidzjan zeker niet.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden