Max Verstappen start de Grand Prix van Monaco vanaf de vierde startplaats. Dat verklaart meteen ook zijn teleurgestelde koppie na afloop van de kwalificatie. Niet alleen zijn kwalificatie ging verloren, maar waarschijnlijk ook zijn race. Natuurlijk, in Monaco kan van alles gebeuren, maar Verstappen is er de man niet naar om daar op te hopen. Hij wil uitgaan van zijn eigen kracht. En op eigen kracht wordt 't heel, héél lastig. Want inhalen is nagenoeg onmogelijk in Monaco. Daar kwam Verstappen zelf in 2019 nog achter toen hij heel lang vast zat achter Lewis Hamilton. Toen lag hij tweede, nu moet hij voor de overwinning zelfs drie man voorbij. Een schier onmogelijke opgave. Normaal gesproken zou je dan nog 'zeggen 'undercut!', maar ook die gaat je normaal gesproken niet verder helpen. Bij een undercut ga je er namelijk ook vanuit dat je op verser rubber makkelijker door het middenveld heen snijdt, maar ook daar kom je in Monaco niet zomaar aan voorbij, verser rubber of niet.
Dubbele troef Ferrari
Ferrari heeft bovendien een dubbele troef in handen. Ze kunnen Carlos Sainz inzetten als afstopper van alles wat Red Bull is, om zo Charles Leclerc alle ruimte te geven om een gat te slaan, als hij daar op eigen kracht niet al in slaagt, want tot op heden was hij gewoon de snelste. Verstappen hoopt op regen, want dat ziet hij als zijn enige kans om iets te forceren, maar die kans lijkt enkel af te nemen. Bovendien brengt regen niet alleen voor de concurrent grotere risico's met zich mee, maar ook voor Verstappen zelf. Pirelli gaat helemaal uit van een éénstopper en kijkend naar de vrije trainingen is dat een veilige gok. Zelfs de zachte banden gaan vele ronden mee en gaven de coureurs na zelfs tien ronden nog de performance om snellere ronden te rijden.
Meest gelezen