Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Stuiterend Mercedes doet een oproep aan de FIA

De resultaten van Mercedes zijn nog niet zoals het team zelf graag zou willen. Vooral de balans op de baan is ver te zoeken bij George Russell en Lewis Hamilton. Met het oog op de toekomst doet Mercedes nu een oproep aan de FIA.

Hamilton Saudi Race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

2024 is het derde jaar onder de nieuwe regels van de Formule 1. Regels die ervoor moesten zorgen dat het veld dichterbij elkaar kwam. Maar na een extreem dominant seizoen in 2023 (met 21 van de 22 races omgezet naar een overwinning), lijkt het alsof er in 2024 voor Red Bull niets veranderd is en is het team van Max Verstappen weer een klasse apart.

De technische baas van Mercedes, James Allison, neemt dit Red Bull niet kwalijk. Wel denkt hij dat er zaken zijn die door de FIA aangepakt kunnen en moeten worden. "Ik denk niet per se dat de nieuwe regels gefaald hebben. Het is onze taak om te proberen er een goed gevecht van te maken", zegt Allison tegenover onder meer RacingNews365.

"Maar er zijn dingen in de reglementen die voor geen van ons goed zijn. Ik denk niet dat het verstandig is om auto's te hebben die de grond zo raken (stuiteren, red.) zoals deze auto's dat doen. En het idee dat je een goede race krijgt door de ruimtes tussen achtervolgende auto's te controleren, terwijl je de banden negeert... Het hele idee van het controleren van die afstanden en het rijden in de vuile lucht, er is gebleken dat dit vernietigend is. Red Bull doet echter goed werk en de rest van ons heeft de plicht om het beter te doen."

In 2026 worden de nieuwe regels van kracht in de Formule 1. Als het aan Allison komt er dan ook een einde aan de huidige vloeren die gebruikt worden voor meer downforce. "Ik denk niet dat er in het bijzonder iets mis is met vloeren met grondeffect. Maar de specifieke lay-out van deze vloer zorgt ervoor dat de achterkant van de wagens het moeilijker krijgt en dat is bepaald niet goed. Dat is niet iets wat we mee moeten nemen naar 2026", is Allison stellig.

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen