Max Verstappen eindigde de Grand Prix van Brazilië op de derde plaats en werd daarmee de achtste coureur in de geschiedenis van de Formule 1 die na een start vanuit de pitstraat alsnog een podium wist te behalen. Daarmee gaf hij opnieuw een duidelijke waarschuwing af aan de rest van het veld: schrijf hem nooit af, zelfs niet tijdens een weekend waarin niets lijkt te lukken.
Menig fan en expert had het na afloop dan ook over de fabelachtige inhaalrace van de viervoudig wereldkampioen. Zelfs Martin Brundle, bij vlagen op de Nederlander, besteedt in zijn column voor Sky Sports F1 uitgebreid aandacht aan Verstappens indrukwekkende comeback.
"Verstappen was vanuit de pitstraat gestart, omdat zijn auto er in de kwalificatie zo slecht uitzag dat het beter leek om iets compleet anders te proberen met de afstelling en meteen een nieuwe krachtbron te monteren, in plaats van vast te zitten op de zestiende startplaats met een pakket dat duidelijk niet op snelheid was."
"En zo begon een van de meest indrukwekkende inhaalraces aller tijden, midden in een veld waarin de onderlinge verschillen klein waren en de omstandigheden volledig droog bleven."
"Zodra hij het veld had bijgehaald, wist hij alle chaos en botsingen tussen coureurs als Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Lance Stroll en Gabriel Bortoleto te ontwijken. De safetycar hielp hem bovendien om het gat naar de leiders te dichten, want hij lag toen al ongeveer halverwege het veld. Maar toen, alsof het een spelletje ganzenbord was, kreeg hij een langzaam leeglopende band en moest hij opnieuw naar binnen."
"Het nadeel daarvan was dat hij weer helemaal achteraan bij de overgebleven rijders terechtkwam, maar het positieve was dat hij in ieder geval van de ongunstige harde band af was, én al vroeg in de race, rond ronde zeven, had voldaan aan de regel om twee verschillende droge compounds te gebruiken."
"Daarna begon hij aan een indrukwekkende opmars door het veld. Hij was duidelijk veel meer op zijn gemak met zijn auto en motor. Zijn inhaalacties waren messcherp, zijn snelheid meedogenloos, en al snel werd duidelijk dat een podium binnen bereik lag. Na nog een paar ronden was dat vrijwel een zekerheid."
Ook complimenten voor Red Bull Racing
Brundles reeks aan superlatieven gaat nog even door: "Het was een rit voor de geschiedenisboeken, niet omdat het nat was of omdat hij, zoals vorig jaar op ditzelfde circuit, een perfecte pitstop maakte tijdens een rode-vlagsituatie, maar puur dankzij zijn snelheid in het meest competitieve veld dat de Formule 1 ooit heeft gekend."
"Red Bull speelde het strategisch slim: Verstappen gebruikte in totaal vier verschillende sets banden, en ging in de slotfase naar een gloednieuwe set zachte banden, die hij nog over had omdat hij de dag ervoor niet verder was gekomen dan Q1."
Die zachte banden moesten zeventien ronden lang volle bak meegaan, zonder tijd voor een voorzichtige opbouw, want Max ging er meteen vol voor zodra hij de pitstraat uitkwam. Hij had genoeg grip om de Mercedes van George Russell, die het hele weekend al wat snelheid miste, te achterhalen en voorbij te steken, waarna hij zich snel vastbeet in de staart van Antonelli, maar geen manier vond om de tiener te passeren.
"Vooraan reed Norris ogenschijnlijk kalm, maar hij had op geen enkel moment echt ademruimte ten opzichte van Mercedes of de stormende Verstappen. Als Max vooraan was gestart met een goed werkende auto, kun je gerust zeggen dat hij de race waarschijnlijk had gewonnen. Zoals het nu liep, kwam hij slechts 10,7 seconden achter de winnaar over de streep."
Ook interessant:
Wat hebben we met zijn allen genoten van Max Verstappen, juist toen stiekem het niemand meer verwachtte. Een wijze les voor iedereen, toch Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!