Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Technisch F1-kopstuk: "Mercedes stuurt concurrentie terug naar het reglementenboek"

Pat Symonds, chief technical officer van de Formule 1, had net als F1-baas Ross Brawn geen rekening gehouden met de technische interpretatie van de nieuwe regels zoals Mercedes heeft gedaan. Hij vermoedt dat Mercedes de concurrentie daarmee linea recta terug naar de tekentafel stuurt.

Hamilton Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Pirelli

Het moge inmiddels duidelijk zijn: de Mercedes valt op door het feit dat de sidepods bijna volledig zijn verdwenen aan weerszijden van de W13. Pat Symonds, die als chief technical officer de ontwikkeling van de nieuwe generatie Formule 1-auto's mee overzag, is verbaasd over het ontwerp, dat volgens hem deels afkomstig is uit de luchtvaart.

Symonds ziet in de lucht- en watergekoelde intercoolers van Mercedes de belangrijkste oorzaak voor de extreem smalle bodywork: "Daar werkte Mercedes al een tijdje mee, maar deze is denk ik anders. Dat maakt dat ze het bodywork zoveel meer kunnen downsizen dan andere F1-teams", zo legt hij uit in gesprek met F1 TV Pro.

Symonds vermoedt dat Mercedes hiervoor heeft geleund op een externe partij, namelijk Reaction Engines, een in Oxford gevestigd luchtvaartbedrijf dat is gespecialiseerd in luchtademende raketmotoren: "Daaruit is een product ontstaan dat extreem efficiënt is in de afvoer van warmte. Dat is denk ik hoe Mercedes de auto heeft kunnen bouwen zoals ze hem gebouwd hebben."

Symonds verrast, maar geniet van innovatie

Symonds benadrukt dat sowieso alle teams op zoek zijn naar manieren om het totale volume van de sidepods terug te brengen en dat de W13 van Mercedes daarvoor een goed studiemodel kan zijn: "Ik denk dat Mercedes zijn concurrenten met een rode pen terugstuurt naar de het reglementenboek om na te gaan wat ze zelf hebben gedaan."

En ja, ook Symonds was enigszins verrast door dat waar Mercedes mee op de proppen kwam: "Dit is echt een noviteit en daar houd ik van. Maar dit is er één waar we geen rekening mee hebben gehouden en ik ben dan ook onder de indruk van de manier waarop ze de lucht door de auto heen sturen ter koeling, iets waar ze duidelijk goed genoeg in slagen."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull hebben de Formule 1 veranderd

Natuurlijk gaat het in de nieuwe RN365-podcast over het ontslag van Mazepin en het nieuwe contract van Verstappen. Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

Formule 1 wintertest Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Monaco 2022