Het moge inmiddels duidelijk zijn: de Mercedes valt op door het feit dat de sidepods bijna volledig zijn verdwenen aan weerszijden van de W13. Pat Symonds, die als chief technical officer de ontwikkeling van de nieuwe generatie Formule 1-auto's mee overzag, is verbaasd over het ontwerp, dat volgens hem deels afkomstig is uit de luchtvaart. Symonds ziet in de lucht- en watergekoelde intercoolers van Mercedes de belangrijkste oorzaak voor de extreem smalle bodywork: "Daar werkte Mercedes al een tijdje mee, maar deze is denk ik anders. Dat maakt dat ze het bodywork zoveel meer kunnen downsizen dan andere F1-teams", zo legt hij uit in gesprek met F1 TV Pro . Symonds vermoedt dat Mercedes hiervoor heeft geleund op een externe partij, namelijk Reaction Engines, een in Oxford gevestigd luchtvaartbedrijf dat is gespecialiseerd in luchtademende raketmotoren: "Daaruit is een product ontstaan dat extreem efficiënt is in de afvoer van warmte. Dat is denk ik hoe Mercedes de auto heeft kunnen bouwen zoals ze hem gebouwd hebben."
Symonds verrast, maar geniet van innovatie
Symonds benadrukt dat sowieso alle teams op zoek zijn naar manieren om het totale volume van de sidepods terug te brengen en dat de W13 van Mercedes daarvoor een goed studiemodel kan zijn: "Ik denk dat Mercedes zijn concurrenten met een rode pen terugstuurt naar de het reglementenboek om na te gaan wat ze zelf hebben gedaan." En ja, ook Symonds was enigszins verrast door dat waar Mercedes mee op de proppen kwam: "Dit is echt een noviteit en daar houd ik van. Maar dit is er één waar we geen rekening mee hebben gehouden en ik ben dan ook onder de indruk van de manier waarop ze de lucht door de auto heen sturen ter koeling, iets waar ze duidelijk goed genoeg in slagen."
Meest gelezen