Het kwam toch wel als een grote schok: Adrian Newey die na een kleine twintig jaar begin 2025 Red Bull Racing zal verlaten. Wat het volgende avontuur van de Brit wordt, dat is nog niet bekend. Feit is wel dat er een hoop technische kennis verdwijnt bij de Oostenrijkse renstal. Voor technisch directeur Pierre Waché zal er ook wel het een en ander gaan veranderen. Hij krijgt nu de 'kans' om te pronken met zijn designs. Geniet hij daarvan?
"Je kiest het niet op die manier uit. Je doet het, omdat je denkt dat je de manier waarop we werken kunt veranderen op de manier zoals jij dat wil. Net als de manier waarvan jij denkt dat die efficiënter en interessanter is voor het team met het oog op toekomstig succes", zo vertelt Waché bij PlanetF1.
"Je doet het niet voor je persoonlijke glorie, want we hebben een baan. De business is een beetje veranderd, maar de Formule 1, vooral aan de technische kant, is een competitie voor engineers. Het is niet het doel om op de voorpagina te komen. Het doel is om de snelste auto te maken. Ik denk dat dit is wat de meeste mensen in engineering willen. Als ik de baan alleen maar zou willen om zo beroemd te worden, dan zou ik de verkeerde persoon zijn voor deze baan", verklaart de Fransman verder.
Hij is de afgelopen tijd al gegroeid in zijn rol als technisch directeur, maar met het vertrek van Newey zal er meer en meer de technische leider worden. Geniet hij wel van die uitdaging? "Ik weet niet zeker of ik er enorm van geniet. Ik zou zeggen dat het niet het leukste aspect van mijn baan is. Wat interessant is aan deze baan, is dat je met verschillende technische problemen te maken krijgt en ze probeert op te lossen. Maar hoe hoger je in het systeem komt, hoe verder je af komt te staan van de details van het probleem."
Waché lijkt daar stiekem wat van te balen. "Als engineer ga je weg van wat je leuk vindt. Je probeert advies te geven en richting te geven aan waar het team naartoe moet. Maar wat ik leuk vind, is om in detail te treden."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!