Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Teleurgestelde Renault-medewerkers delen statement over einde F1-motorproject

De kogel is door de kerk: Renault stopt als motorleverancier in de Formule 1. De werknemers reageren teleurgesteld in een statement.

Ocon Hungary race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het hing al een tijdje in de lucht en is nu bevestigd: Alpine wordt in 2026 een klantenteam in de Formule 1. Het motorproject van Renault wordt stopgezet om kosten te besparen en op andere raceklassen te focussen. Nu delen de werknemers van Renault, die eerder al protesteerden tegen het plan, een statement. Ze zijn teleurgesteld.

"Alle vertegenwoordigers, die spreken namens de werknemers en een meerderheid van de belanghebbenden, betreuren de beslissing om te stoppen", valt te lezen in het statement, gedeeld met RacingNews365. "Het is goedgekeurd door 'de Groep', die het financiële risico van de Formule 1 wil verminderen. Er is echter geen serieuze studie uitgevoerd naar de impact op de toekomstige verkoop en het prestige van het merk. De Groep sloot oplossingen met partners uit, ook al zouden ze aan een aantal doelstellingen hebben voldaan: de F1-activiteit behouden, de ontwikkelings- en bedrijfskosten verlagen, alle vaardigheden behouden en de mogelijkheid om een Renault-motor te gebruiken. De motor is al grotendeels ontwikkeld én veelbelovend voor 2026."

Bovendien claimen de werknemers dat ze niet weten waar ze aan toe zijn. "De inhoud, middelen en duurzaamheid van de nieuwe projecten zijn nog grotendeels onduidelijk. De aangekondigde omvang van de F1 monitoring unit lijkt nog steeds te klein en zet vraagtekens bij de potentiële terugkeer van Alpine als motorfabrikant. De geschiedenis van de vestiging in Viry toont aan dat er vaak tegenstrijdige beslissingen zijn genomen en laat zien hoe belangrijk het is om vaardigheden te behouden voor de toekomst. Dan houd je de deur op een kier voor de Formule 1 wanneer de reglementen en de financiële situatie van de aandeelhouder aantrekkelijker zijn. De implementatie van het project heeft al op zeer korte termijn, binnen 3 maanden, de eerste gevolgen voor banen én opleiding."

De werknemers spreken zo tegen dat er geen banen verloren gaan. Zo zouden er meer dan honderd banen verdwijnen, claimen zij. "Over het algemeen betekent het einde van het Formule 1-project en het verlies van vertrouwen in het management dat er een groot risico bestaat dat cruciale krachten de fabriek in Viry zullen verlaten. Ondanks de onrust van de afgelopen 2 maanden is het team doorgegaan met het ontwikkelen van de 2026-motor. De beslissing betekent dat Alpine haar sportieve geschiedenis verliest. De vertegenwoordigers stemmen dan ook unaniem tegen het nieuwe plan."

Ook interessant:

De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Praat mee!

Viaplay
x