Het remprobleem waar Charles Leclerc in Bahrein mee kampte ontnam hem de kans om op een normale manier mee te doen aan de race en op zijn minst het maximale uit zijn Ferrari te halen. Een belangrijk detail was dat het probleem zich slechts aan één kant aandiende. Het bracht een enorme kloof in temperaturen in het linker- en rechtersysteem teweeg. Het is het soort problemen dat niet tot nauwelijks voorkomt, iets wat Brembo als leverancier van de remmen ook aangaf.
In Djedda focust Ferrari zich dan ook op het achterhalen van de problemen in samenwerking met Brembo om zo de betrouwbaarheid ervan te waarborgen. Er is geen officiële informatie over naar buiten gekomen, maar er wordt alom aangenomen dat het niet een defect of een breuk in het materiaal betrof.
Het is aannemelijk dat een veel kleiner probleem de katalysator is geweest voor de manier waarop de remmen in het geheel niet meer goed werkten. Aangezien Carlos Sainz soortgelijke problemen rapporteerde, moeten we ook de kans dat iemand de remmen verkeerd in elkaar heeft gezet zo goed als uitsluiten. Dan blijft als optie over dat de hele configuratie van cooling ducts, die de remschijven en remklauwen op een complexe wijze 'inpakken', bij hebben gedragen aan het verkeerd afvoeren van hete lucht.
Het is dan nog onduidelijk of externe brokstukken, of wellicht het vervormen van het materiaal zelf, de luchtafvoerkanalen hebben gehinderd. Zoals aangegeven is er geen officieel schrijven over naar buiten gebracht, maar het kan niet worden uitgesloten dat Ferrari minimale aanpassingen aan de remmen heeft moeten doen, om later met een nieuw ontwerp te komen voor de volgende race in Melbourne.
Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in China, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!