Red Bull Powertrains werd in 2021 in het leven geroepen nadat Honda de samenwerking met Red Bull als motorleverancier besloot stop te zetten. Het idee achter Red Bull Powertrains was om de door Honda ontwikkelde Formule 1-motoren over te nemen. De nieuwe motorreglementen van 2026 zijn een dagelijks onderwerp van gesprek. Vanaf dat jaar rijdt Red Bull voor het eerst met haar eigen motor, in samenwerking met Ford. Net als in 2014, toen de hybride motoren hun intrede deden in F1, kan dat de rangorde volledig op zijn kop zetten. In een interview met Motorsport Total bespreekt Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko de voortgang van de Red Bull Powertrains. Die loopt voorspoedig: "We hebben Ford als partners in de sector. We hebben absoluut topmensen voor de verbrandingsmotor en we hebben twee zeer knappe koppen aan de elektrische kant", zegt Marko, en hij voegt eraan toe dat de nieuwe motorfabriek van Red Bull state-of-the-art is.
"Zijn niet in F1 om rijk te worden"
Ze lopen bij Red Bull volgens de Oostenrijker ook ver voor op schema qua ontwikkeling: "Ik denk niet dat we achterlopen. We hebben mensen van Ferrari, Mercedes , Renault en Cosworth gehaald (voor de motorafdeling)." "In augustus draaien we nog steeds met een complete verbrandingsmotor met MGU-K en batterij. Daar liggen we mijlenver voor op Audi, we liggen mijlenver voor op Ferrari en Mercedes zit ongeveer op hetzelfde niveau", vertelt Marko openhartig. Audi verklaarde onlangs dat de eerste hybride aandrijving, bestaande uit de verbrandingsmotor, elektromotor, batterij en de elektronica dit jaar op de testbank moet draaien. Red Bull Powertrains heeft dit punt volgens Marko al bereikt. "We zijn gewoon gepassioneerde racers die veel geven om de sport. We zijn niet in F1 om rijk te worden. We willen dat er weer echt een goede sport is. En dat is waar we ons zorgen over maken."
Meest gelezen