Op de verbazingwekkend snelle Ferrari-motor uit 2018 en 2019 na was het sinds de start van het hybride tijdperk in 2014 altijd Mercedes dat op motorisch gebied de toon zette in de Formule 1. Honda kwam in 2015, een jaar na de start van het hybride tijdperk, de sport in en liep lang achter de feiten aan. Na een alles behalve vruchtbare samenwerking met McLaren gingen de Japanners in 2018 uiteindelijk in zee met AlphaTauri en een jaar later met Red Bull. Voor die teams gingen ze de afgelopen jaren tot het gaatje, maar vorig jaar besloten de hoge piefen op het hoofdkantoor dat het Formule 1-programma niet meer paste bij de toekomstvisie van de autofabrikant. En dus verlaat Honda aan het einde van dit jaar de koningsklasse van de autosport. Met man en macht werd er het afgelopen half jaar gewerkt aan een bijna compleet nieuwe krachtbron, zodat de Formule 1-deur aan het einde van het jaar met een opgeheven hoofd kan worden gesloten. En dat is gelukt, zo heeft AlphaTauri-teambaas Franz Tost gemerkt als hij in gesprek met onder meer RacingNews365 wordt gevraagd naar de nieuwe motor. "Ik kan niet anders zeggen dan dat Honda in Sakura (waar de motorfabriek staat, red.) geweldig werk heeft geleverd. De nieuwe krachtbron is veel krachtiger en brengt ook een veel beter rijgedrag met zich mee dan eerst het geval was. Honda komt denk ik heel, heel dichtbij de motor van Mercedes in de buurt. De Japanners hebben geweldig werk geleverd, waarvoor ik ze alleen maar kan bedanken." Red Bull is mede met behulp van van de nieuwe Honda-motor ook op gelijke hoogte gekomen met Mercedes, denkt Tost. "Zo ver ik kan zien zijn Red Bull en Mercedes ongeveer van hetzelfde niveau, mogelijk is Red Bull zelfs wat sneller. Daarachter staat McLaren. Wij (AlphaTauri, red.) staan dicht bij Ferrari en de andere teams in het middenveld. Het gaat om honderdsten van een seconde. De vraag is wie het beste werk heeft geleverd gedurende de winter, maar dat kan ik pas over enkele races met zekerheid zeggen."
Meest gelezen