Het komt regelmatig voorbij als het over Max Verstappen gaat: 'Met Verstappen heb je altijd al drie tienden gratis gevonden'. De Nederlander staat erom bekend dat hij het maximale uit een auto haalt, zo blijkt ook in 2025. De Red Bull RB21 is in principe niet goed genoeg om met McLaren te wedijveren, maar Verstappen pakte toch al twee polepositions en een overwinning. In Japan was Verstappen de beste.
Formule 1-teams zijn gedurende een jaar altijd op zoek naar extra performance. Het leidt ertoe dat Franz Tost, voormalig teambaas van Verstappen bij Toro Rosso (nu Racing Bulls), bij F1-Insider de vraag krijgt hoeveel ontwikkeling er nodig is om de drie tienden te vinden die Verstappen met zich meebrengt. Tost vergelijkt Verstappen uiteindelijk met een update van ongeveer tien miljoen.
"Normaal gesproken kan je zo'n stap niet zetten met een update", stelt Tost. "Tenzij je toevallig een wonderonderdeel vindt. Het duurt normaal gesproken heel lang om je auto drie tienden per ronde sneller te maken. Over een jaar kost dat minstens tien miljoen."
Talent
Wanneer Tost zag dat Verstappen speciaal was? Heel snel! "In het karten, op het EK, viel hij al op. Toen kwam de regenachtige race op de Norisring in de Formule 3. Max reed zo superieur dat je de indruk had dat de anderen op de parkeerplaats stonden. Het deed me denken aan Michael Schumacher, die in 1987 net zo superieur was in een natte race in de Formule Ford op de Salzburgring. Ik werkte destijds voor zijn toekomstige manager Willi Weber en zei meteen tegen hem: "Je moet Michael aantrekken!"
Die snelheid trok Verstappen door naar de Formule 1, vervolgt Tost. "De derde keer dat Max het liet zien, was tijdens zijn eerste Formule 1-test met de Toro Rosso in 2014 op het Adriatische circuit in Italië. Hij had vanaf het begin geen problemen met de snelheid en de auto. Dat was ongelooflijk. Normaal gesproken heeft een nieuwkomer honderd kilometer nodig om te wennen aan de extreme acceleratie, remvertraging en aerodynamische kracht in de bochten. Max niet. Hij was meteen een eenheid met de auto en had alles onder controle. Daarom hebben we hem de vrije training op Suzuka laten rijden en hem het stoeltje gegeven, ondanks felle kritiek van buitenaf. Er bestond geen enkel risico."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!