Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andretti Formula Racing

Toyota houdt Andretti op koers voor F1-debuut

Andretti F1 hoopt nog altijd op een Formule 1-debuut en mogelijk al in 2026. Eén onmisbare schakel daarbij is Toyota, of beter gezegd Toyota Gazoo Racing Europe. Daar immers staat de eerste F1-bolide van Andretti al enige tijd in de windtunnel.

Wind tunnel model in toyota co 2
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Andretti Autosport

Eerder dit jaar werd duidelijk dat de F1 een negatief advies afgaf over toetreding van Andretti F1 tot de Formule 1 voor 2025 en 2026, maar dat men de situatie richting 2028 graag opnieuw wilde beoordelen. RacingNews365 wist daarop te onthullen dat een debuut in bijvoorbeeld 2026 zeker nog niet van de baan is.

Een belangrijke, onmisbare partner richting dat doel is Toyota. Natuurlijk, de Japanse autobouwer is al enige tijd geen constructeur meer in de Formule 1, maar is als Toyota Gazoo Racing Europe wel actief in Keulen. Van daaruit wordt zowel het GT4-programma met de Toyota Supra gerund, als natuurlijk het WEC-project met de GR010 waar onder andere Nyck de Vries mee uitkomt.

Onderdeel van de Toyota-campus in Keulen is de beroemde windtunnel, of beter gezegd: zijn de beroemde windtunnels. Ze hebben er twee, stammend uit de tijd dat het Toyota Formule 1-programma vanuit Keulen werd gerund. Eén tunnel laat modellen tot 50% grootte toe, de andere kan zelfs volledige bolides huisvesten.

RacingNews365 bezocht die windtunnel en sprak met de windtunnelmanager Antonio Pavesi, ook over die zeer welkome nieuwe klant Andretti F1, die voor een groot deel het gat opvulde dat McLaren achterliet toen dat team de eigen windtunnel in gebruik nam.

"Het was verdrietig om zo'n belangrijke klant als McLaren te verliezen, maar het leven gaat door. Er waren even wat zorgen over hoe we de windtunnels draaiende konden houden, aangezien één van de tunnels bijna exclusief door McLaren werd gebruikt, maar gelukkig hebben we andere projecten kunnen vinden."

			© RacingNews365
	© RacingNews365

Eén zo'n ander project is dus Andretti F1. Hoe is dat tot stand gekomen? Wanneer is dat tot stand gekomen? "Ik weet niet meer precies wanneer ze ons hebben benaderd, maar dat zal halverwege 2023 zijn geweest."

"Bij de voorbereiding van een deelname aan de Formule 1 was het belangrijk dat ze gebruik konden maken van een windtunnel. Hierdoor kon Andretti hun aerodynamische proces opbouwen. Ze namen contact met ons op en uiteindelijk hebben we een model voor hen gebouwd hier in Keulen, waarna reeds in de laatste maanden van 2023 dat model in de windtunnel getest werd."

Gevraagd of het gebruikelijk is dat Toyota de windtunnelmodellen bouwt voor haar klanten, geeft Pavesi aan dat er twee opties zijn: "Dat komt vaker voor. We hebben klanten die vragen of zij met hun eigen modellen naar ons kunnen komen, maar er zijn ook klanten die vragen of wij die modellen voor hun willen ontwerpen en maken, wij kunnen zorgdragen voor beide."

Komend weekend publiceren we het uitgebreide interview met Antonio Pavesi. Houdt onze Youtube- en social media-kanalen daarvoor in de gaten!

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Monaco! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Tech Speciale achtervleugel moet Verstappen aan zege helpen in Monaco